Történeti háttér és gyártás
A Southern Pacific class MT-5 gőzmozdonyt a Southern Pacific Railroad számára fejlesztették ki, hogy kielégítse a növekvő szállítási igényeket az Egyesült Államokban a 20. század elején. A mozdonyokat a Baldwin Locomotive Works gyártotta 1929-ben. A gyártó Baldwin az egyik legnagyobb és legismertebb mozdonygyártó cég volt ezen a területen, székhelye az Egyesült Államokban, Philadelphiában található. Az MT-5 kifejlesztésének fő oka a nagyobb teljesítmény és megbízhatóság biztosítása volt a hosszú távú személy- és teherszállításban. Az ilyen mozdonyok különösen alkalmasak voltak a hegyvidéki területeken való közlekedésre. A Southern Pacific Railroad volt a fő megrendelője ezeknek a mozdonyoknak.
Technikai jellemzők
Az MT-5 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, és a 4-8-2 tengelyelrendezést alkalmazták. Ez magában foglal egy vezetőtengelyt, négy hajtott tengelyt és két futótengelyt a hátsó részben. Az ilyen elrendezés ideális volt a nagy sebességű és nagy teherbírású vonatokhoz. Az MT-5 mozdonyok nagy teljesítményűek voltak, maximális sebességük elérte a 100 km/h-t. A járművek jelentős méretekkel rendelkeztek, ami lehetővé tette a hosszú távú utazásokhoz szükséges hatótávolságot. A mozdonyok speciális fékrendszerrel is el voltak látva, amely biztosította a biztonságos üzemeltetést még nehéz körülmények között is.
Szolgálati történelem
A Southern Pacific class MT-5 mozdonyokat elsősorban a Southern Pacific Railroad vonalain használták az Egyesült Államok nyugati részén. Ez a terület gyakran hegyvidéki terepet jelentett, ahol a mozdonyok kitűnő teljesítményükkel kiemelkedtek. Az 1930-as és 1940-es években ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a személy- és teherszállításban. Az MT-5 mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a 20. század közepén, amikor a dízelmozdonyok átvették a helyüket a vasúti közlekedésben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az MT-5 osztályú mozdonyokból nem maradtak fenn megőrzött példányok a mai napig. Bár ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az amerikai vasúti történelemben, nem találtak maguknak helyet a múzeumok gyűjteményeiben, és nem maradtak fenn a nosztalgikus utazások számára sem.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az MT-5 mozdonyok nem váltak kulturális ikonokká, mégis fontos részét képezték a 20. századi amerikai vasúti közlekedésnek. A rajongók körében, akik modellezéssel foglalkoznak, az MT-5 mozdonyok népszerűek, és több modellgyártó is készített róluk méretarányos modelleket. Ezek a modellek gyakran megjelennek vasútmodellező kiállításokon, ahol a vasúti történelem szerelmesei élhetik át újra ezeknek a gőzmozdonyoknak a korszakát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-8-2 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hivatkozások
Southern Pacific class MT-5 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google