Southern Pacific class MT-5 gőzmozdony

A Southern Pacific class MT-5 gőzmozdony a 20. század közepén épült Kaliforniában, és híres volt erejéről és megbízhatóságáról az amerikai vasúti szállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific class MT-5 gőzmozdonyt a Southern Pacific Railroad számára fejlesztették ki, hogy kielégítse a növekvő szállítási igényeket az Egyesült Államokban a 20. század elején. A mozdonyokat a Baldwin Locomotive Works gyártotta 1929-ben. A gyártó Baldwin az egyik legnagyobb és legismertebb mozdonygyártó cég volt ezen a területen, székhelye az Egyesült Államokban, Philadelphiában található. Az MT-5 kifejlesztésének fő oka a nagyobb teljesítmény és megbízhatóság biztosítása volt a hosszú távú személy- és teherszállításban. Az ilyen mozdonyok különösen alkalmasak voltak a hegyvidéki területeken való közlekedésre. A Southern Pacific Railroad volt a fő megrendelője ezeknek a mozdonyoknak.

Technikai jellemzők

Az MT-5 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, és a 4-8-2 tengelyelrendezést alkalmazták. Ez magában foglal egy vezetőtengelyt, négy hajtott tengelyt és két futótengelyt a hátsó részben. Az ilyen elrendezés ideális volt a nagy sebességű és nagy teherbírású vonatokhoz. Az MT-5 mozdonyok nagy teljesítményűek voltak, maximális sebességük elérte a 100 km/h-t. A járművek jelentős méretekkel rendelkeztek, ami lehetővé tette a hosszú távú utazásokhoz szükséges hatótávolságot. A mozdonyok speciális fékrendszerrel is el voltak látva, amely biztosította a biztonságos üzemeltetést még nehéz körülmények között is.

Szolgálati történelem

A Southern Pacific class MT-5 mozdonyokat elsősorban a Southern Pacific Railroad vonalain használták az Egyesült Államok nyugati részén. Ez a terület gyakran hegyvidéki terepet jelentett, ahol a mozdonyok kitűnő teljesítményükkel kiemelkedtek. Az 1930-as és 1940-es években ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a személy- és teherszállításban. Az MT-5 mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a 20. század közepén, amikor a dízelmozdonyok átvették a helyüket a vasúti közlekedésben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az MT-5 osztályú mozdonyokból nem maradtak fenn megőrzött példányok a mai napig. Bár ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az amerikai vasúti történelemben, nem találtak maguknak helyet a múzeumok gyűjteményeiben, és nem maradtak fenn a nosztalgikus utazások számára sem.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az MT-5 mozdonyok nem váltak kulturális ikonokká, mégis fontos részét képezték a 20. századi amerikai vasúti közlekedésnek. A rajongók körében, akik modellezéssel foglalkoznak, az MT-5 mozdonyok népszerűek, és több modellgyártó is készített róluk méretarányos modelleket. Ezek a modellek gyakran megjelennek vasútmodellező kiállításokon, ahol a vasúti történelem szerelmesei élhetik át újra ezeknek a gőzmozdonyoknak a korszakát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-8-2
Maximális sebesség 100 km/h

Hivatkozások

Southern Pacific class MT-5 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google