Southern Pacific GS-2 class gőzmozdony

A Southern Pacific GS-2 class gőzmozdony a 1930-as évek ikonikus szimbóluma, amely a sebességet és a stílust ötvözte a nyugati part vasútjainak aranykorában.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific GS-2 osztályú gőzmozdonyokat az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta 1937-ben. Ezek a mozdonyok a Southern Pacific Railroad számára készültek, hogy kielégítsék a növekvő igényeket a gyors és hatékony személyszállításra Kaliforniában. A GS-2 sorozat a „Golden State” nevet viselte, ami az USA nyugati államának, Kaliforniának a becenevére utal.

Összesen hat darab GS-2 osztályú mozdony készült, melyek különleges kialakításuknak köszönhetően gyorsvonati feladatok ellátására voltak alkalmasak. A mozdonyok elegáns külső megjelenése és technikai újításai révén válhattak a Southern Pacific Railroad ikonikus járműveivé a gőzmozdonyok fénykorában.

Technikai jellemzők

A Southern Pacific GS-2 osztályú gőzmozdony számos fejlett technikai jellemzővel rendelkezett. A 4-8-4-es tengelyelrendezés lehetővé tette a nagy sebességű utazást és a stabil menetet. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, a víztartály és a szén tárolására szolgáló hely nagy hatótávolságot biztosított.

  • Teljesítmény: Körülbelül 5500 lóerő
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Hossz: 30 méter körül
  • Tömeg: Kb. 200 tonna

A mozdonyok modern fékrendszerrel, valamint kényelmes vezetőfülkével voltak felszerelve. A tervezés során figyelembe vették a korszerűbb követelményeket, hogy az utazás minél gördülékenyebb és kényelmesebb lehessen.

Szolgálati történelem

A GS-2 mozdonyok elsősorban a kaliforniai Golden State útvonalon szolgáltak, ahol San Francisco és Los Angeles között közlekedtek. Ezek a vonatok gyors személyszállító szolgáltatást nyújtottak, és nagy népszerűségnek örvendtek az utasok körében. A gőzmozdonyok különleges alakjuk és teljesítményük révén hamar az amerikai vasúti közlekedés szimbólumává váltak.

A mozdonyokat az 1950-es évek elején vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok kezdtek elterjedni, kiszorítva a gőzvontatású járműveket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen GS-2 osztályú gőzmozdony sem maradt fenn napjainkra, így ezek a járművek csak történeti dokumentumokban, valamint modellvasutak formájában élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

A GS-2 mozdonyok elegáns kialakítása és teljesítménye miatt gyakran megjelennek modellvasúti gyártók kínálatában. Népszerűek a vasút rajongói körében, és számos modellező próbálja megörökíteni az eredeti járművek részleteit és színvilágát.

A Southern Pacific GS-2 mozdonyok a 20. századi amerikai vasúti közlekedés jellegzetes darabjai közé tartoznak, és a vasútbarátok körében mai napig megbecsülésnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 110 km/h
Teljesítmény 5500 lóerő
Gyártási év 1937
Gyártó American Locomotive Company

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_GS-2_class

Képek

Források: Wikipédia, Google