Történeti háttér és gyártás
A Southern Pacific GS-4 osztályú gőzmozdonyokat a híres Lima Locomotive Works gyártotta. Ezeket a mozdonyokat 1941-ben fejlesztették ki, hogy kielégítsék az Egyesült Államok nyugati partjának növekvő vasúti szállítási igényeit. A GS-4 osztály a Southern Pacific Railroad (SP) számára készült, amely abban az időszakban az egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vasúttársaság volt az USA-ban.
Összesen 28 darab GS-4 mozdonyt gyártottak, amelyek kiemelkedtek elegáns dizájnjukkal és megbízhatóságukkal. A mozdonyok jellegzetes dizájnjának része volt a narancssárga és vörös színű festés, amelyet „Daylight” néven ismertek, és amely az egyik legikonikusabb színséma a mozdonyok történetében.
Technikai jellemzők
A GS-4 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak. A mozdonyoknak 4-8-4-es tengelyelrendezésük volt, ami azt jelenti, hogy négy elsődleges futókerék, nyolc hajtókerék és négy utófutókerék jellemezte őket. A maximális sebességük elérte a 110 mph-t (körülbelül 177 km/h), ami rendkívül gyorsnak számított a gőzmozdonyok között.
A mozdonyok teljesítményét egy olajtüzelésű kazán biztosította, amely nagy hatékonysággal üzemeltetett. A GS-4-esek jellemzője volt a hatalmas kémény és a jellegzetes cocoanut-stílusú füstterelő. Az utasforgalom számára tervezett mozdonyok kényelmes és gyors utazást biztosítottak, ami az utasok körében kedveltté tette őket.
Szolgálati történelem
A Southern Pacific GS-4 mozdonyai leginkább a híres „Coast Daylight” vonalon szolgáltak, amelyet gyakran „A világ legszebb vonatának” neveztek. Emellett más fontos, nagysebességű személyszállító vonatok élén is haladtak Kalifornia és Oregon területén.
Az 1950-es évek végére a gőzmozdonyokat fokozatosan kezdte felváltani a dízelmozdonyok korszerűbb típusa. A GS-4 osztályú mozdonyok többségét 1958-ra kivonták a forgalomból, egyes példányokat pedig selejteztek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 4449-es számú GS-4 mozdony az egyetlen fennmaradt és működőképes modell ebből az osztályból. Jelenleg a Portland’s Oregon Rail Heritage Center gyűjteményében található, és nosztalgiavonatok húzására használják. A 4449-es az egyik legismertebb történelmi mozdony az Egyesült Államokban, és gyakran szerepel különféle parádékon és kiállításokon.
Érdekességek és kulturális hatás
A GS-4 osztályú mozdonyokról számos modellvasút-változat készült, többek között a híres Lionel cég által is. Ezek a modellek a vasútmodellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek, és az idők során számos változatban kaphatók voltak. A GS-4 mozdonyok megjelenése több filmben és televíziós műsorban is felbukkant, kulturális jelentőségüket tovább erősítve.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1941 |
Tengelyelrendezés | 4-8-4 |
Maximális sebesség | 110 mph (177 km/h) |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_GS-4_class
Képek
Források: Wikipédia, Google