Southern Pacific GS-4 class gőzmozdony

A Southern Pacific GS-4 class gőzmozdony elegáns és ikonikus designjával a huszadik század közepén az amerikai vasutak csillaga volt, lenyűgöző teljesítményével és stílusával pedig meghatározó szerepet játszott a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific GS-4 osztályú gőzmozdonyokat a híres Lima Locomotive Works gyártotta. Ezeket a mozdonyokat 1941-ben fejlesztették ki, hogy kielégítsék az Egyesült Államok nyugati partjának növekvő vasúti szállítási igényeit. A GS-4 osztály a Southern Pacific Railroad (SP) számára készült, amely abban az időszakban az egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vasúttársaság volt az USA-ban.

Összesen 28 darab GS-4 mozdonyt gyártottak, amelyek kiemelkedtek elegáns dizájnjukkal és megbízhatóságukkal. A mozdonyok jellegzetes dizájnjának része volt a narancssárga és vörös színű festés, amelyet „Daylight” néven ismertek, és amely az egyik legikonikusabb színséma a mozdonyok történetében.

Technikai jellemzők

A GS-4 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak. A mozdonyoknak 4-8-4-es tengelyelrendezésük volt, ami azt jelenti, hogy négy elsődleges futókerék, nyolc hajtókerék és négy utófutókerék jellemezte őket. A maximális sebességük elérte a 110 mph-t (körülbelül 177 km/h), ami rendkívül gyorsnak számított a gőzmozdonyok között.

A mozdonyok teljesítményét egy olajtüzelésű kazán biztosította, amely nagy hatékonysággal üzemeltetett. A GS-4-esek jellemzője volt a hatalmas kémény és a jellegzetes cocoanut-stílusú füstterelő. Az utasforgalom számára tervezett mozdonyok kényelmes és gyors utazást biztosítottak, ami az utasok körében kedveltté tette őket.

Szolgálati történelem

A Southern Pacific GS-4 mozdonyai leginkább a híres „Coast Daylight” vonalon szolgáltak, amelyet gyakran „A világ legszebb vonatának” neveztek. Emellett más fontos, nagysebességű személyszállító vonatok élén is haladtak Kalifornia és Oregon területén.

Az 1950-es évek végére a gőzmozdonyokat fokozatosan kezdte felváltani a dízelmozdonyok korszerűbb típusa. A GS-4 osztályú mozdonyok többségét 1958-ra kivonták a forgalomból, egyes példányokat pedig selejteztek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 4449-es számú GS-4 mozdony az egyetlen fennmaradt és működőképes modell ebből az osztályból. Jelenleg a Portland’s Oregon Rail Heritage Center gyűjteményében található, és nosztalgiavonatok húzására használják. A 4449-es az egyik legismertebb történelmi mozdony az Egyesült Államokban, és gyakran szerepel különféle parádékon és kiállításokon.

Érdekességek és kulturális hatás

A GS-4 osztályú mozdonyokról számos modellvasút-változat készült, többek között a híres Lionel cég által is. Ezek a modellek a vasútmodellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek, és az idők során számos változatban kaphatók voltak. A GS-4 mozdonyok megjelenése több filmben és televíziós műsorban is felbukkant, kulturális jelentőségüket tovább erősítve.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1941
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 110 mph (177 km/h)

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_GS-4_class

Képek

Források: Wikipédia, Google