Southern Pacific GS-6 class gőzmozdony

A Southern Pacific GS-6 class gőzmozdony az amerikai fűtőházak büszkesége volt, amely a második világháború alatt robosztusan helytállt a nagysebességű személyszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific GS-6 osztályú gőzmozdonyok az amerikai Southern Pacific Railroad számára készültek 1943-ban. A világháború alatti korlátozások miatt ezen mozdonyok tervezése és gyártása a különféle termékekre vonatkozó anyag- és munkaerőhiányt tükrözte. Az American Locomotive Company (ALCO) volt a gyártó, akik korábban is szállítottak mozdonyokat a Southern Pacificnek.

A GS-6-osztály készítésének szükségességét az Egyesült Államok hadügyi korlátozásai tették indokolttá, melyek a meglévő mozdonytípusok továbbfejlesztését helyezték előtérbe, és a modern, nagysebességű utasszállító mozdonyok gyártását korlátozták. Összesen 16 darab készült ebből a típusból a Southern Pacific számára, és egy kisebb megrendelés a Western Pacific Railroad részére is történt.

Technikai jellemzők

A Southern Pacific GS-6 gőzmozdony gőzhajtással működött. A tervezés a korábbi GS-4 osztályú mozdonyok alapján történt, de néhány egyszerűsített elemmel, hogy a háborús időszak korlátozásainak megfeleljenek.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: A mozdony 4-8-4-es tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami a nagy sebességű stabilitást biztosította.
  • Maximális sebesség: 110 km/h (becsült)
  • Férőhely: Nincs kifejezetten utasok számára tervezve, teherszállításra optimalizálták.

Szolgálati történelem

A GS-6-osztályú mozdonyokat főként Kalifornia és Oregon államok közötti vonalakon használták. Elsősorban teherszállításra és időnként gyorsvonati szolgálatra is használatban voltak. A szolgálatban töltött idő alatt megbízható mozdonyoknak bizonyultak, és a háború utáni években is jelentős szerepet töltöttek be a Southern Pacific hálózatán. A legtöbb GS-6-osztályú mozdonyt az 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Southern Pacific GS-6 osztályú mozdonyok közül nem maradt fenn működőképes példány. Sajnos egyik mozdony sem került múzeumba vagy nosztalgikus célú megőrzésre, így az érdeklődők csak archív fotókon és dokumentumokon keresztül tanulmányozhatják őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A GS-6-osztály nem vált olyan híressé, mint néhány más Southern Pacific mozdony, de a mozdonyrajongók körében mégis jelentős érdeklődés övezi. Ennek egyik oka, hogy a mozdonyokat a világháború alatti gyártási körülmények miatt különleges történelmi kontextusban használatba vették.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1943

Hivatkozások

További információ a Southern Pacific GS-6 osztályról

Képek

Források: Wikipédia, Google