Soviet locomotive class E el-2 elektromos mozdony

A Soviet locomotive class E el-2 elektromos mozdony a szovjet vasút büszkesége volt, kiemelkedő teljesítménye és megbízhatósága révén elősegítette a hatékony teher- és személyszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A Soviet locomotive class E el-2 egy elektromos mozdony volt, amelyet a Szovjetunió területén fejlesztettek ki. A mozdony gyártása 1924-ben kezdődött, hogy megfeleljen a fejlődő vasúthálózat igényeinek az elektromos mozdonyok terén. A típus kifejlesztésének célja az volt, hogy egy megbízható, erős és hatékony mozdonyt biztosítsanak a szovjet vasúthálózathoz, amely képes nagy tömegű vonatok vontatására is.

A mozdonyokat a Kolomna Gépgyár gyártotta, mely a korszak egyik jelentős oroszországi mozdonygyártó vállalata volt. Az E el-2 mozdonyokat elsősorban a Szovjetunió államvasútja használta, és nemzetközi piacon nem kerültek exportálásra.

Technikai jellemzők

Az E el-2 mozdony elektromos meghajtással készült, és úgy tervezték, hogy nagy teljesítményt érjen el közepes sebességnél. A mozdonyok tengelyelrendezése a Bo’Bo’Bo’ rendszer volt, ami azt jelenti, hogy összesen hat hajtótengellyel rendelkezett, ami növelte a vonat vonóerejét és stabilitását.

A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, amely lehetővé tette az áruszállítást és a személyszállítást is. A tervezés során figyelembe vették az oroszországi körülményeket, így kiemelt fontosságot kapott a megbízhatóság és a könnyű karbantarthatóság.

Szolgálati történelem

Az E el-2 mozdonyokat a Szovjetunió vasúthálózatán használták, elsősorban teherszállítási célokra. A mozdonyok megbízhatóan teljesítettek, és az évtizedek során számos felújításon estek át, hogy megfeleljenek az aktuális technológiai követelményeknek.

A szolgálati időszak során a mozdonyok fontos szerepet játszottak a szovjet ipar fejlődésében, különösen azáltal, hogy hatékonyan szállították a nyersanyagokat és késztermékeket a gyárak és kikötők között.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az E el-2 mozdonyok közül egy sem maradt fenn múzeumi bemutatásra vagy nosztalgiavonatokhoz való felhasználásra. Az eredeti mozdonyok többségét az idő múlásával felújították vagy selejtezték, így ma már nem láthatóak a vasúti közlekedés ikonikus emlékei között.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az E el-2 mozdonyok nem váltak híressé vagy népszerűvé a kultúrában, technológiai fejlődésük és a szovjet vasúti rendszerre gyakorolt hatásuk jelentős volt. A mozdonyok az akkori technológiai színvonalat képviselték, és a szovjet ipar fejlődésének fontos részét képezték.

Modellvasúti formában kevésbé ismertek, de a vasúttörténészek és rajongók körében mégis megmaradtak azok a történetek és dokumentációk, amelyek a mozdonyok jelentőségét és működését demonstrálják.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_locomotive_class_E_el-2

Képek

Források: Wikipédia, Google