Spokane, Portland and Seattle class E-1 gőzmozdony

A Spokane, Portland and Seattle class E-1 gőzmozdony a 20. század első felében alakította át az amerikai vasúti közlekedést, köszönhetően innovatív mérnöki megoldásainak és megbízható teljesítményének.

Történeti háttér és gyártás

A Spokane, Portland and Seattle class E-1 gőzmozdonyt a híres Baldwin Locomotive Works gyártotta az Egyesült Államokban. A mozdonyokat 1938-ban készítették el, válaszul az északnyugati vasúti közlekedés növekvő szükségleteire. Ezek a mozdonyok voltak az első, és az egyetlen 4-8-4-es tengelyelrendezésű gőzmozdonyok, amelyeket a Spokane, Portland and Seattle Railway (SP&S) számára gyártottak.

Az SP&S egy regionális vasúttársaság volt, amely az Egyesült Államok északnyugati részén működött, és az E-1 osztályú mozdonyokat a nagy teljesítményű személy- és teherszállító vonatok kiszolgálására használták. Az összesen hat darab E-1 mozdonyt gyártották, mindet a Baldwin Locomotive Works, amely Pennsylvaniában található.

Technikai jellemzők

A Spokane, Portland and Seattle class E-1 gőzmozdony lenyűgöző műszaki jellemzőkkel bírt, amelyek a korszak legfejlettebb technológiáját képviselték. A mozdonyok 4-8-4-es tengelyelrendezéssel készültek, amely négy futótengelyt, nyolc hajtótengelyt és négy hátsó futótengelyt jelentett, biztosítva a nagy stabilitást és teljesítményt.

A gőzmeghajtásnak köszönhetően a mozdonyok kiváló teljesítményt nyújtottak, 3000 lóerős teljesítménnyel, ami különösen a hosszabb és nehezebb vonatok számára volt ideális. A maximális sebességük elérte a 90 mérföld/órát (kb. 145 km/óra), ami akkoriban rendkívüli gyorsnak számított. A mozdonyok hossza megközelítőleg 110 láb (kb. 33,5 méter) volt.

Szolgálati történelem

Az SP&S Railway az E-1 gőzmozdonyokat az USA északnyugati részén üzemeltette, főként személyszállító és teherszállító vonatok vontatására. A mozdonyok kiválóan teljesítettek a hosszú, nehéz terhelésű útvonalakon, ahol a megbízhatóság és a sebesség kulcsfontosságú volt.

Az E-1 mozdonyok 1956-ig maradtak szolgálatban, amikor is fokozatosan a modernebb dízelmozdonyok váltották fel őket. Az utolsó E-1 mozdonyokat végül 1956-ban selejtezték, ezzel véget vetve a gőzmozdonyok egy korszakának a SP&S vonalain.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyetlen Spokane, Portland and Seattle class E-1 gőzmozdony sem maradt fenn az utókor számára. Az összes legyártott példányt selejtezték, így ma már csak a történelmi feljegyzések és fényképek alapján emlékezhetünk ezekre a lenyűgöző gépekre.

Érdekességek és kulturális hatás

A Spokane, Portland and Seattle class E-1 gőzmozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúti történelemben, mivel a híres „Northern” típusú mozdonyok egyik példájának számítanak. Ezen mozdonyok nagy teljesítménye és sebessége miatt figyelemre méltóak voltak a vasúti rajongók körében.

Bár ma már nem léteznek modellvasúti változatai, a vasúti történelem iránti érdeklődés továbbra is fenntartja a rajongók körében a figyelmet ezek iránt a mozdonyok iránt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-8-4
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 90 mérföld/óra (kb. 145 km/óra)
Hossz 110 láb (kb. 33,5 méter)

Hivatkozások

Forrás: Spokane, Portland and Seattle class E-1 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google