SR Lord Nelson class gőzmozdony

Az SR Lord Nelson class gőzmozdony a 20. század elején jelentős mérnöki újításokat hozott, lenyűgöző erejével és teljesítményével kiválóan szolgálva az angol vasúthálózat igényeit.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Railway Lord Nelson osztályú gőzmozdonyai a brit vasúti közlekedés egyik jellegzetes képviselői. Kifejlesztésük a 20. század elején zajlott, amikor a társaság célja az volt, hogy javítsa a nagy távolságú expresszjáratok hatékonyságát. A mozdonyokat Richard Maunsell, a Southern Railway vezető mérnöke tervezte, aki a kor igényeinek megfelelően erős, megbízható és gyors mozdonyokat kívánt megalkotni.

A Lord Nelson osztályú mozdonyokat 1926-ban kezdték gyártani, és a befejezés éve 1935 volt. Összesen 16 darabot készítettek, amelyek mindegyikét a brit Eastleigh műhelyben állították elő. A sorozat első példánya, a 850-es Lord Nelson, 1926-ban készült el, és a Southern Railway expresszjáratain szolgált.

Technikai jellemzők

A Lord Nelson osztály gőzmozdonyait a 4-6-0 tengelyelrendezés jellemzi, ami négy vezető tengelyt, hat hajtó és nulla kormányzott tengelyt jelent. Gőzmeghajtású mozdonyok voltak, ami abban az időszakban a legelterjedtebb hajtásmód volt. Az osztály teljesítménye 2810 lóerő körül mozgott, ami lehetővé tette számára, hogy akár 100 km/h sebességgel is közlekedjen.

A mozdonyok hossza körülbelül 21,64 méter volt, és a kazánjuk nyomáskapacitása 220 psi (15 bar) volt. A szerelvény maximális vontatási kapacitása elérte a 20 főtisztítót vagy 12 kocsit. A Lord Nelson osztályú mozdonyokhoz különféle fékrendszerek kapcsolódtak az optimális biztonság érdekében, beleértve a fékhengereket, amelyek a gyors megálláshoz szükségesek.

Szolgálati történelem

A Lord Nelson osztályú mozdonyok a Southern Railway szolgálatában álltak főként Angliában. Az expresszvonatok, például a London és a dél-angliai tengerpart közötti járatok kiszolgálására használták őket. Az osztály hatékony teljesítményére és nagy sebességére hamar felfigyelt a vasúti közlekedési közösség, és egészen az 1960-as évekig használatban maradtak, amikor is a dízel- és villamosmozdonyok megjelenése kiszorította őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen Lord Nelson osztályú mozdony, az első darab, a 850-es számú Lord Nelson megmaradt. Ez a mozdony jelenleg működőképes állapotban van, és a Mid Hants Railway területén található Angliában. Időnként nosztalgiavonatként is üzemel, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy élvezhessék a múlt vasúti technológiájának nagyszerűségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Lord Nelson osztályt sokan a brit gőzmozdonyok kiválóságának tekintik. A mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről, amit a modellezők is szívesen emeltek ki. Számos modellező társaság készített méretarányos másolatokat, így a Lord Nelson osztályú mozdonyok gyakran szereplői a modellezői klubok kiállításainak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Teljesítmény 2810 LE
Maximális sebesség 100 km/h
Gyártási időszak 1926-1935
Példányszám 16
Kazán nyomás 220 psi (15 bar)

Hivatkozások

További információ a Lord Nelson osztályról

Képek

Források: Wikipédia, Google