Történeti háttér és gyártás
A Southern Railway Lord Nelson osztályú gőzmozdonyai a brit vasúti közlekedés egyik jellegzetes képviselői. Kifejlesztésük a 20. század elején zajlott, amikor a társaság célja az volt, hogy javítsa a nagy távolságú expresszjáratok hatékonyságát. A mozdonyokat Richard Maunsell, a Southern Railway vezető mérnöke tervezte, aki a kor igényeinek megfelelően erős, megbízható és gyors mozdonyokat kívánt megalkotni.
A Lord Nelson osztályú mozdonyokat 1926-ban kezdték gyártani, és a befejezés éve 1935 volt. Összesen 16 darabot készítettek, amelyek mindegyikét a brit Eastleigh műhelyben állították elő. A sorozat első példánya, a 850-es Lord Nelson, 1926-ban készült el, és a Southern Railway expresszjáratain szolgált.
Technikai jellemzők
A Lord Nelson osztály gőzmozdonyait a 4-6-0 tengelyelrendezés jellemzi, ami négy vezető tengelyt, hat hajtó és nulla kormányzott tengelyt jelent. Gőzmeghajtású mozdonyok voltak, ami abban az időszakban a legelterjedtebb hajtásmód volt. Az osztály teljesítménye 2810 lóerő körül mozgott, ami lehetővé tette számára, hogy akár 100 km/h sebességgel is közlekedjen.
A mozdonyok hossza körülbelül 21,64 méter volt, és a kazánjuk nyomáskapacitása 220 psi (15 bar) volt. A szerelvény maximális vontatási kapacitása elérte a 20 főtisztítót vagy 12 kocsit. A Lord Nelson osztályú mozdonyokhoz különféle fékrendszerek kapcsolódtak az optimális biztonság érdekében, beleértve a fékhengereket, amelyek a gyors megálláshoz szükségesek.
Szolgálati történelem
A Lord Nelson osztályú mozdonyok a Southern Railway szolgálatában álltak főként Angliában. Az expresszvonatok, például a London és a dél-angliai tengerpart közötti járatok kiszolgálására használták őket. Az osztály hatékony teljesítményére és nagy sebességére hamar felfigyelt a vasúti közlekedési közösség, és egészen az 1960-as évekig használatban maradtak, amikor is a dízel- és villamosmozdonyok megjelenése kiszorította őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyetlen Lord Nelson osztályú mozdony, az első darab, a 850-es számú Lord Nelson megmaradt. Ez a mozdony jelenleg működőképes állapotban van, és a Mid Hants Railway területén található Angliában. Időnként nosztalgiavonatként is üzemel, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy élvezhessék a múlt vasúti technológiájának nagyszerűségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A Lord Nelson osztályt sokan a brit gőzmozdonyok kiválóságának tekintik. A mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről, amit a modellezők is szívesen emeltek ki. Számos modellező társaság készített méretarányos másolatokat, így a Lord Nelson osztályú mozdonyok gyakran szereplői a modellezői klubok kiállításainak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Teljesítmény | 2810 LE |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gyártási időszak | 1926-1935 |
Példányszám | 16 |
Kazán nyomás | 220 psi (15 bar) |
Hivatkozások
További információ a Lord Nelson osztályról
Képek
Források: Wikipédia, Google