Történeti háttér és gyártás
A Sri Lanka Railways M3 dízelmozdonyt 1956-ban gyártották, hogy megfeleljen a növekvő vasúti szállítási igényeknek a szigetországban. A mozdonyokat az idők során a Sri Lanka Vasúttársaság használta, hogy korszerűsítsék flottájukat és javítsák a vonatok teljesítményét a korábbi gőzmozdonyokkal szemben. Az M3-as mozdonyokat a Hunslet Engine Company építette Leedsben, az Egyesült Királyságban. Mindössze 14 darab készült belőlük, ami a srilankai vasúti hálózat szükségleteit tükrözte. Ezek a dízelmozdonyok a megbízhatóságuk és a karbantartási igényeik miatt lettek népszerűek a helyi vasúti közlekedésben.
Technikai jellemzők
Az M3 mozdony diesel-meghajtású, ami jelentős előrelépést jelentett a gőzmeghajtású elődeihez képest. Az M3-as mozdonyok teljesítménye 600 lóerő, és maximum 80 km/h sebesség elérésére képesek. Az ilyen típusú mozdonyok egyszerűen karbantarthatók voltak, ugyanakkor megbízhatóan teljesítettek a nehéz terepviszonyok között is, amelyek Srí Lanka vasúti pályáit jellemezték.
- Hajtásrendszer: Dízel
- Teljesítmény: 600 lóerő
- Maximális sebesség: 80 km/h
- Tengelyelrendezés: B-B
Szolgálati történelem
Az M3 dízelmozdonyok elsősorban személyszállításra és teherszállításra is használták Srí Lankán. Ezen mozdonyok főként a fővonalakon közlekedtek, ahol a sebesség és a kapacitás fontos szempont volt. Az M3 mozdonyokat mindennapos forgalomban használták egészen az 1980-as évekig, amikor is újabb és korszerűbb modellek kezdték leváltani őket. Ennek ellenére még évtizedekkel később is előfordult, hogy néhány darab még működött, főként kisebb vonalakon vagy tartalékként.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg úgy tűnik, hogy az M3-as mozdonyok közül egy sem maradt fenn megőrzésre vagy múzeumi kiállításra. Azonban a vasúti rajongók és a történelem iránt érdeklődők között még mindig emlékezetesek ezek a mozdonyok a dízelkorszak elejéről Srí Lankán.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az M3-as mozdonyok nem váltak ikonikus elemeivé a srilankai kulturális örökségnek, szerepük nélkülözhetetlen volt a vasúti közlekedés modernizálásában az országban. A modellezésben nem terjedtek el széles körben, azonban a vasúti történelem iránt érdeklődők számára még mindig emlékezetesek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |