St. Louis–San Francisco class 4500 gőzmozdony

A St. Louis–San Francisco class 4500 gőzmozdony az amerikai vasút történetének egyik ikonikus darabja, amely erőteljes teljesítményével és megbízhatóságával járult hozzá a szállítási ipar fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A St. Louis–San Francisco class 4500 gőzmozdonyokat 1942-ben gyártotta a Baldwin Locomotive Works, hogy megfeleljen a második világháború alatt megnövekedett szállítási igényeknek. A gőzmozdonyok az amerikai St. Louis–San Francisco Railway, ismertebb nevén Frisco, számára készültek. Összesen 25 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A class 4500 gőzmozdonyok 4-8-4-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amelyet Northern típusú elrendezésnek is neveztek. Ez a kialakítás lehetővé tette nagyobb teljesítmény és stabilitás elérését. A mozdonyok gőzzel működtek, és a maximális sebességük 140 km/h körül volt. A mozdonyok hossza körülbelül 30 méter volt, és elsősorban tehervonatok továbbítására használták őket.

Szolgálati történelem

A St. Louis–San Francisco class 4500 gőzmozdonyok főként Amerikában, a Frisco vasúttársaság vonalain közlekedtek. Kiemelkedően teljesítettek a teherforgalomban, de néha személyvonatok húzására is bevetették őket. Az 1950-es évek végére azonban a dízelmozdonyok terjedése miatt kezdtek kivonni őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány St. Louis–San Francisco class 4500 gőzmozdony megőrzésre került. Ezek közül az egyik legismertebb a „Frisco 4500” nevű mozdony, amelyet ma a Kansas City-ben található Union Station-nél tekinthetnek meg a látogatók. Ezeket a mozdonyokat nosztalgikus célokra is felhasználják, és különböző vasúti rendezvényeken is részt vesznek.

Érdekességek és kulturális hatás

A St. Louis–San Francisco class 4500 gőzmozdonyok jelentős rajongótábort tudhatnak magukénak a vasúti történelem rajongói körében. Az észak-amerikai vasúti kultúrában különleges helyet foglalnak el, és gyakran szerepelnek vasúti modellek formájában is. Több vasútmodell gyártó készített méretarányos verziókat, amelyek népszerűek a gyűjtők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1942
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 140 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/St._Louis–San_Francisco_class_4500

Képek

Források: Wikipédia, Google