Stadler Euro Dual dízelmozdony

A Stadler Euro Dual dízelmozdony a modern vasúti technológia csúcsa, amely a környezetbarát megoldásokat ötvözi a nagy teljesítménnyel, rugalmasan alkalmazkodva a különböző vasúti hálózatok igényeihez.

Történeti háttér és gyártás

A Stadler Euro Dual dízelmozdonyt a Stadler Rail fejlesztette ki, egy svájci székhelyű vasúti járműgyártó vállalat. Az első egységet 2012-ben gyártották, a mozdony koncepciójára azért került sor, hogy megfeleljen a változatos európai piaci követelményeknek és a növekvő logisztikai igényeknek. A Stadler célja egy olyan univerzális jármű létrehozása volt, amely mind dízel, mind elektromos üzemmódban is képes működni, miáltal rugalmasabbá válik a vasúti közlekedés.

A mozdony prototípusának tesztelése és fejlesztése során több európai vasúttársaság is érdeklődést mutatott a jármű iránt. A gyártás Németországban, a Stadler berlini üzemében valósult meg.

Technikai jellemzők

A Stadler Euro Dual mozdony technikai jellemzői alapján egy hibrid mozdony, amely dízel és elektromos meghajtással is képes közlekedni. Ennek köszönhetően a mozdony képes a villamosított és nem villamosított pályaszakaszokon is üzemelni, ami növeli a hatékonyságát és sokoldalúságát.

Technikai adatok:

Hajtásrendszer: Dízel és elektromos
Teljesítmény: 7000 lóerő
Maximális sebesség: 160 km/h
Hossz: Kb. 23 méter
Tengelyelrendezés: Co’Co’
Fékrendszer: Elektromágneses és légfékrendszer

Szolgálati történelem

A Stadler Euro Dual mozdonyokat számos európai országban használják, beleértve Németországot, Franciaországot és az Egyesült Királyságot. Elsősorban tehervonatok vontatására alkalmazzák, különösen ott, ahol gyakori a váltás a villamosított és a nem villamosított vonalszakaszok között. A mozdonyok rendkívül népszerűek a multifunkcionalitásuk miatt, mivel lehetővé teszik a vontatás folyamatosságát a különböző üzemmódok közötti zökkenőmentes váltással.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg még nincs információ arra vonatkozóan, hogy bármely példánya múzeumban lenne kiállítva, hiszen a mozdonytípus még viszonylag új, és aktívan használatban van a vasúti közlekedésben.

Érdekességek és kulturális hatás

A Stadler Euro Dual mozdony különlegessége a hibrid hajtás, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend a környezettudatos vasúti közlekedés támogatói között. A mozdony emellett a vasútmodellezők körében is népszerű, több gyártó is kínálja méretarányos makettként, amelyeket az európai vasúti modellező klubok gyakran használják kiállításaikon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Hibrid
Korszak 2000–napjaink – Automatizálás
Hossz Kb. 23 méter
Maximális sebesség 160 km/h
Teljesítmény 7000 lóerő
Tengelyelrendezés Co’Co’

Hivatkozások

A Stadler Euro Dual mozdony Wikipédián