SW600 (EMD) dízelmozdony

Az SW600 (EMD) dízelmozdony az 1950-es évek ipari varázsát testesíti meg, modernizációt hozva a vasúti áruszállításba kompakt méretével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SW600 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta, amely az amerikai General Motors részlegeként működött. Az SW600-as sorozat gyártását 1954-ben kezdték meg. Az EMD a mozdonyt kifejezetten az ipari és kiszolgáló vasútvonalak számára tervezte, ahol a kisebb teljesítményű és kompakt méretű mozdonyok előnyösnek bizonyultak. Az SW600-as típus kifejlesztésének fő célja az volt, hogy a meglévő SW1-es modelleket helyettesítse egy modernebb, hatékonyabb változattal. Az EMD SW600-at több vasúttársaság is használta, melyek között számos kisebb magánvállalat is megtalálható volt. Pontos példányszámot nem áll rendelkezésre, de a sorozat limitált gyártású volt.

Technikai jellemzők

Az EMD SW600 dízelmozdonynál a dízel-meghajtás került alkalmazásra. A mozdony főbb technikai jellemzői közé tartozik a V6-os motor, amely 600 lóerő teljesítmény leadására képes. A tengelyelrendezése B-B, amely lehetővé tette a megfelelő súlyelosztást és stabilitást a kisebb pályákon való közlekedéshez. A mozdony maximális sebessége elérte a 60 km/h-t, ami megfelelő volt az ipari használatra. Fontos jellemzője a kompakt méret, ami lehetővé tette a keskenyebb pályákra történő alkalmazását. Mivel specifikusan teherforgalomra lett kialakítva, így nincs utasok számára kialakított férőhelye.

Szolgálati történelem

Az SW600 dízelmozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták ipari és teherforgalomban. A vasúttársaságok gyakran alkalmazták ezeket a mozdonyokat rövid távú szállításokhoz és tolatási feladatokhoz. A mozdonyok megbízhatóságukról és alacsonyabb karbantartási igényeikről váltak ismertté. A szolgálatban töltött idő alatt nem volt különösebb problémájuk a műszaki hibákkal, és sok közülük egészen a késői 20. századig szolgálatban maradt. Az évek során néhány mozdonyt átépítettek vagy modernizáltak az újabb technológiák bevezetése érdekében. A kivonásuk többnyire a ’70-es évek végére esett, helyüket nagyobb és modernebb változatok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek ismert megőrzött példányai az EMD SW600 mozdonyoknak múzeumokban. Azonban az ilyen típusú mozdonyok nosztalgikus értéke miatt nem kizárt, hogy egyes magánszemélyek vagy kisebb múzeumok rendelkezhetnek ilyen vagy hasonló típusú modellekkel. Az ipari dízelmozdonyok nem gyakran kerülnek kiállításra, de a vasúttörténet kedvelői között még mindig megbecsült helyet foglalnak el.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SW600-as mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a populáris kultúrában, azonban az ipari vasúti környezetben és a modellvasút-gyűjtők körében komoly tisztelet övezi ezeket a praktikus mozdonyokat. Modellvasút-gyártók időnként a piacon tartják az SW600 modelljeit, többek között a kalandvágyó gyűjtők számára. A mozdony egyszerű dizájnja és kompaktsága miatt kedvelt téma a vasúti modellezés hobbistái körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SW600

Képek

Források: Wikipédia, Google