SW7 (EMD) dízelmozdony

Az EMD SW7 dízelmozdony a közép-20. században forradalmasította a vasúti ipart az Egyesült Államokban, megbízható teljesítményével és sokoldalúságával.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SW7 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Ez a típus a tolatómozdonyok családjába tartozik, amelyeket főként az ipari vasútvonalakon és a rendező pályaudvarokon használnak. Az SW7 a második világháború után, 1949-ben került gyártásra, amikor az igény egy erősebb és hatékonyabb váltómozdony iránt jelentkezett az Egyesült Államok vasútvonalain. Az EMD az SW7-et a korábbi SW1 és NW2 modellek továbbfejlesztéseként hozta létre. Az egész gyártási időszak alatt összesen 493 darabot készítettek belőle.

Technikai jellemzők

Az EMD SW7 egy dízelmozdony, amelyet egy 12-hengeres EMD 567B dízelmotor hajt. A dízelmotor teljesítménye 1200 lóerő, amely biztosítja a szükséges erőt a tolatási feladatokhoz. Az SW7 tengelyelrendezése B-B, azaz mindkét tengelypár hajtott. Mozdonyok esetében a maximális sebesség elérheti a 60 km/h-t, bár ez a típus alacsonyabb sebességgel működik hatékonyan a tolatási műveletek során. A mozdony hossza körülbelül 14 méter, magassága 4,2 méter.

Szolgálati történelem

Az EMD SW7 dízelmozdonyt elsősorban Észak-Amerikában használták különböző vasúttársaságok. Jelentős szerepet töltött be a tolatási műveletek során, ipari létesítményekben és rendező pályaudvarokon egyaránt. A mozdonyok szolgálati ideje alatt több felújításon és modernizáción mentek keresztül, hogy megfeleljenek a változó igényeknek. A 20. század közepén ezeket a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel újabb típusok vették át helyüket. Néhány SW7 azonban még mindig működik, vagy múzeumi kiállításokon tekinthető meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EMD SW7 több példánya maradt fenn a mai napig, néhány ezek közül múzeumi kiállításként szolgál. Az Egyesült Államokban például több vasúti múzeum őriz SW7 mozdonyokat, amelyek közül néhány még működőképes állapotban van. Ezek a mozdonyok nosztalgiavonatokban is részt vesznek, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy megismerjék a vasúti történelem ezen darabját.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SW7 nemcsak funkcionalitásával, hanem jellegzetes megjelenésével is népszerű lett a vasútmodellezők körében. Sok modellgyártó kínálatában megtalálható az SW7 kicsinyített mása, különböző méretarányokban. A mozdony egyszerű, mégis robusztus megjelenése miatt kedvelt választás a modellvasút-rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1200 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 60 km/h
Hossz 14 méter
Magasság 4,2 méter

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google