SW8 (EMD) dízelmozdony

Az SW8 (EMD) dízelmozdony a huszadik század közepén robusztus kiszolgálóként biztosította a tolatási munkálatok zökkenőmentességét, megtestesítve az iparosodás hatékonyságát és megbízhatóságát.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SW8 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki és gyártotta. A típus kifejlesztésére az 1950-es években került sor, amikor az ipar szükségét érezte egy erőteljes, mégis kompakt tolatómozdonynak. Az SW8-as első példányait 1950-ben kezdték gyártani, és a gyártás egészen 1954-ig tartott.

Az EMD SW8-at többek között ipari vasutak, állami és magánvasutak rendelték meg. A típust széles körben használták az Egyesült Államokban, és exportálták más országokba is. Összesen 309 példány készült belőle.

Technikai jellemzők

Az SW8-as mozdony dízel-elektromos meghajtású, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor egy generátoron keresztül elektromos áramot termel, amely azután az elektromos motorokat hajtja. A mozdony egy 567B típusú kéthengeres dízelmotorral van felszerelve, amely 800 lóerős teljesítményt nyújt.

  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’ (négy tengely, mind önálló meghajtással)
  • Maximális sebesség: Körülbelül 100 km/h
  • Hossz: 14,15 méter
  • Fékek: Pneumatikus légfékek

Szolgálati történelem

Az SW8 mozdonyokat elsősorban tolató feladatokra használták, de alkalmasak voltak könnyebb vonatok továbbítására is. Az Egyesült Államokban széleskörű felhasználásra kerültek, beleértve az ipari parkokat és nagyobb állomásokat is. Az idő előrehaladtával egyes példányokat modernizáltak, míg másokat teljesen kivontak a forgalomból az 1980-as és 1990-es években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban több megőrzött SW8 mozdony is létezik. Számos vasúti múzeum vagy nosztalgiavasút birtokol ilyen típusú mozdonyt, amelyeket gyakran bemutatnak a nagyközönségnek, vagy nosztalgiavonatokban használnak. Az Egyesült Államokban több múzeum is őriz ilyen típust, ahol az érdeklődők közelebbről is megismerhetik a gépet.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SW8 mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a nagyközönség számára, a vasútmodellezés térnyerésével a típus is megjelent a modellek világában. Több gyártó is készített modellvasúti verziót ebből a mozdonysorozatból, különböző méretarányokban, ami a vasútrajongók körében népszerűvé tette. Az SW8 mozdonyokkal kapcsolatosan nem születtek ikonikus történetek, de a típus a vasúttörténet szerves részévé vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Motor típusa EMD 567B
Teljesítmény 800 LE
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 14,15 méter
Fékek Pneumatikus légfékek

Hivatkozások

EMD SW8 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google