Történeti háttér és gyártás
A T41 dízelmozdonyokat az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta az 1950-es évek során. Az EMD az amerikai General Motors egyik fontos részlege volt, amely világhírűvé vált a dízelmozdonyok gyártásában. A T41 széria konkrét megrendelője a Svenska Järnvägar, azaz a Svéd Államvasutak volt.
A mozdonyokat a svéd vasúti közlekedés modernizálására és a gőzmozdonyok leváltására tervezték. A gyártás 1956-ban kezdődött, és az EMD 5 példányt szállított le ebből a típusból Svédország részére. A T41 széria a G12-es típus alapján készült, amelyet a világ számos országában sikerrel alkalmaztak.
Technikai jellemzők
A T41 dízelmozdonyok technikailag fejlettek voltak az 1950-es évek színvonalához képest. A dízel-elektromos hajtásrendszerrel voltak felszerelve, amely a dízelmotor nyomatékát villamos motorokon keresztül adta át a kerekekre. Ez a rendszer nagy teljesítményt és megbízhatóságot biztosított.
- Teljesítmény: Körülbelül 1425 lóerő
- Tengelyelrendezés: A1A-A1A
- Maximális sebesség: 105 km/h
- Méretek: A mozdony hossza meghaladja a 16 métert
- Tömeg: Körülbelül 88 tonna
Szolgálati történelem
A T41 mozdonyok elsősorban Svédországban álltak szolgálatban, ahol teher- és személyszállítási feladatokat láttak el. Kialakításuk és teljesítményük alkalmassá tette őket a svédországi vasútvonalak szélsőséges időjárási viszonyainak kezelésére. A T41 mozdonyok a Svéd Államvasutaknál eredményesen működtek egészen a kivonásukig.
Végül a modernizációs törekvések és az újabb típusok megjelenése miatt a T41 szériát fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó mozdonyok az 1970-es évek végén kerültek leállításra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A T41 mozdonyok közül több is fennmaradt múzeumi példányként, amelyek közül legalább egy Svédországban található meg. Ezek a megőrzött mozdonyok gyakran vesznek részt nosztalgiautakon, bemutatva a dízelkorszak technikai vívmányait és szépségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A T41 sorozat nemcsak a vasúti rajongók körében népszerű, hanem gyakran szerepel modellvasutakban is. A mozdonyok ikonikus formatervezése és történelmi jelentősége miatt több gyártó készít maketteket ebből a típusból.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1425 lóerő |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 16 méter felett |
Tömeg | 88 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_T41
Képek
Források: Wikipédia, Google