T41 (EMD) dízelmozdony

A T41 (EMD) dízelmozdony az 1950-es évek közepén jelent meg, forradalmasítva a vasúti közlekedést azáltal, hogy megbízható és sokoldalú lehetőséget kínált a vonatok vontatására világszerte.

Történeti háttér és gyártás

A T41 dízelmozdonyokat az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta az 1950-es évek során. Az EMD az amerikai General Motors egyik fontos részlege volt, amely világhírűvé vált a dízelmozdonyok gyártásában. A T41 széria konkrét megrendelője a Svenska Järnvägar, azaz a Svéd Államvasutak volt.

A mozdonyokat a svéd vasúti közlekedés modernizálására és a gőzmozdonyok leváltására tervezték. A gyártás 1956-ban kezdődött, és az EMD 5 példányt szállított le ebből a típusból Svédország részére. A T41 széria a G12-es típus alapján készült, amelyet a világ számos országában sikerrel alkalmaztak.

Technikai jellemzők

A T41 dízelmozdonyok technikailag fejlettek voltak az 1950-es évek színvonalához képest. A dízel-elektromos hajtásrendszerrel voltak felszerelve, amely a dízelmotor nyomatékát villamos motorokon keresztül adta át a kerekekre. Ez a rendszer nagy teljesítményt és megbízhatóságot biztosított.

  • Teljesítmény: Körülbelül 1425 lóerő
  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Méretek: A mozdony hossza meghaladja a 16 métert
  • Tömeg: Körülbelül 88 tonna

Szolgálati történelem

A T41 mozdonyok elsősorban Svédországban álltak szolgálatban, ahol teher- és személyszállítási feladatokat láttak el. Kialakításuk és teljesítményük alkalmassá tette őket a svédországi vasútvonalak szélsőséges időjárási viszonyainak kezelésére. A T41 mozdonyok a Svéd Államvasutaknál eredményesen működtek egészen a kivonásukig.

Végül a modernizációs törekvések és az újabb típusok megjelenése miatt a T41 szériát fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó mozdonyok az 1970-es évek végén kerültek leállításra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A T41 mozdonyok közül több is fennmaradt múzeumi példányként, amelyek közül legalább egy Svédországban található meg. Ezek a megőrzött mozdonyok gyakran vesznek részt nosztalgiautakon, bemutatva a dízelkorszak technikai vívmányait és szépségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A T41 sorozat nemcsak a vasúti rajongók körében népszerű, hanem gyakran szerepel modellvasutakban is. A mozdonyok ikonikus formatervezése és történelmi jelentősége miatt több gyártó készít maketteket ebből a típusból.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1425 lóerő
Tengelyelrendezés A1A-A1A
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 16 méter felett
Tömeg 88 tonna

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_T41

Képek

Források: Wikipédia, Google