TA (EMD) dízelmozdony

A TA (EMD) dízelmozdony a 20. század közepén jelentős szereplővé vált a vasúti közlekedésben, hírnevét megbízhatósága és hatékony teljesítménye alapozta meg.

Történeti háttér és gyártás

A TA (EMD) dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (EMC) gyártotta 1937-ben. Ez a mozdony fontos szerepet játszott a dízeltechnológia korai elterjedésében az Egyesült Államok vasúti rendszerben. Az EMC-t később Electro-Motive Division (EMD) néven ismerték, miután a General Motors felvásárolta.

A TA típus főként a Burlington Route (Chicago, Burlington and Quincy Railroad) számára készült, melyek 6 példányt rendeltek meg. Az igény arra irányult, hogy megbízható és erős dízelmozdonyokat fejlesszenek ki, melyek képesek voltak a gőzmozdonyokat hatékonyan helyettesíteni.

Technikai jellemzők

A TA mozdony dízeles hajtásrendszert használt, ami a korabeli technológiai innovációkat tükrözte. Ezek a mozdonyok 1200 lóerős teljesítménnyel rendelkeztek, amely lehetővé tette számukra, hogy a gyorsvonatok különféle típusaiban is helytálljanak.

  • Hajtásrendszer: Dízel
  • Teljesítmény: 1200 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 1A-3
  • Maximális sebesség: 112 km/h
  • Méretek: a pontos méretek nem szerepelnek.

Szolgálati történelem

A TA mozdonyokat elsődlegesen az Egyesült Államokban használták, különösen a Burlington Route vonalain. Kiemelkedően teljesítettek a gyorsvonatok kategóriájában. A TA mozdonyok egészen a ’60-as évekig szolgálatban álltak, mikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb típusok érkezése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelen információk szerint nincs fennmaradt példány a TA mozdonyból, nem találhatóak múzeumi kiállításokon sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A TA mozdonyok hozzájárultak a dízelmozdonyok fejlődéséhez és elterjedéséhez a 20. század közepén. Bár nem váltak különösen híressé vagy kultikus jelentőségűvé, mint más mozdonytípusok, fontos szerepet játszottak a vasúti technológia fejlődésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 1200 lóerő
Tengelyelrendezés 1A-3
Maximális sebesség 112 km/h

Hivatkozások

EMC TA Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google