Tasmanian Government Railways K class gőzmozdony

A Tasmanian Government Railways K class gőzmozdony a 20. század elején szolgálta a helyi közlekedést, megbízhatóságával és teljesítményével hozzájárulva a szigetállam vasúti infrastruktúrájának fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Tasmanian Government Railways K osztályú gőzmozdonyait az ausztráliai Tasmániában fejlesztették ki a 20. század elején. A mozdonyokat a Dubs and Company gyártotta Glasgowban, Skóciában, 1909-ben. Az elsődleges cél az volt, hogy hatékonyabbá tegyék a vasúti közlekedést Tasmánia területén, különösen a nagyobb terhelésű szakaszokon, ahol erősebb mozdonyokra volt szükség. Az összesen négy darab K osztályú mozdony készült, amelyeket a Tasmanian Government Railways megrendelésére gyártottak.

Technikai jellemzők

A K osztályú mozdonyok gőz meghajtásúak voltak, három kapcsolt tengellyel (4-6-0 tengelyelrendezés), amely stabilitást és erőt biztosított a nehezebb terhek mozgatásához. A gőznyomást és a hajtásrendszert úgy tervezték, hogy megfeleljenek a nehéz tasmániai terep kihívásainak. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami megfelelő volt a korabeli közlekedési igényekhez.

Szolgálati történelem

A K osztályú mozdonyok elsődlegesen Tasmániában szolgáltak, az itt található vasúti hálózat nehéz terepein. Kiválóan teljesítettek a hegyvidéki szakaszokon és hozzájárultak a gazdaság fellendüléséhez, különösen a szén és más nyersanyagok szállításával. A mozdonyokat az 1950-es évekig használták, amikor is kisebb teljesítményű dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket. A K osztályú mozdonyok egyetlen példányát sem őrizték meg működőképes állapotban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A K osztályú mozdonyokból sajnos nem maradt meg egyetlen példány sem, így ezek a történelmi gépek nem találhatók meg múzeumokban sem, és nosztalgiavonatozásra sincs lehetőség velük.

Érdekességek és kulturális hatás

A Tasmanian Government Railways K osztályú mozdonyai jelentős kulturális értéket képviseltek a helyi közösségek számára. Barátságos „K” becenevükkel emlegették őket, és a vasútbarátok körében különleges helyet foglaltak el. Modellvasútként kevésbé ismertek, azonban a helyi történeti vasúttörténet részeként emlékeznek rájuk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1909
Példányszám 4

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Tasmanian_Government_Railways_K_class

Képek

Források: Wikipédia, Google