Történeti háttér és gyártás
A Tasmanian Government Railways M osztályú mozdonyait 1952-ben gyártották, hogy a gőzmozdonyok egyre csökkenő hatékonyságát pótolják. Az angol Metro-Cammell gyárban készültek, és a Tasmaniai Állami Vasút megrendelésére építették őket. Összesen 32 darab készült ezekből a dízelmozdonyokból. Az M osztály fejlesztésének fő mozgatórugója a gazdaságosabb és megbízhatóbb dízeltechnológia bevezetése volt a korábbi gőzmozdonyok helyett, amelyek fenntartása és üzemeltetése költségesebb volt.
Technikai jellemzők
Az M osztályú mozdonyok dízelmeghajtást alkalmaztak, azzal a céllal, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb szolgáltatást nyújtsanak. Az 1000 lóerős mozdonyok maximális sebessége 72 km/h volt. A mozdonyok tengelyelrendezése Co-Co volt, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon három hajtott tengely volt. Az M osztályú mozdonyok hossza körülbelül 15,3 méter volt, magasságuk pedig 3,95 méter, így a tasmaniai vonalhálózaton ideálisan alkalmazhatók voltak.
Szolgálati történelem
Az M osztályú mozdonyok főként személy- és tehervonatok vontatására használták Tasmaniában. A mozdonyok az 1950-es években kezdtek szolgálatba állni, és a gőzmozdonyokat váltották le, amik addig a tasmaniai vasúthálózaton szolgáltak. Az 1980-as évek végére a mozdonyok egy részét már kivonták a forgalomból, mivel a vasutak modernizációja során újabb technológiák váltak elérhetővé. A legtöbb M osztályú mozdonyt selejtezték, néhány példány azonban megmenekült és múzeumba került.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány M osztályú mozdony megmenekült a selejtezéstől, és jelenleg múzeumokban vagy vasúttörténeti parkokban tekinthetők meg Tasmaniában. Ezek a mozdonyok nosztalgiavonatokként is közlekedhetnek, bemutatva a régi idők vasúti technológiáját a látogatóknak.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M osztályú mozdonyok nem csak műszaki újításuk miatt figyelemre méltóak, hanem a vasúti rajongók körében is népszerűek. Modellvasúti változataik is készültek, amelyek különféle méretarányokban kaphatók. Az M osztály a tasmaniai vasúttörténelem részévé vált, és számos nosztalgikus emléket idézett elő a helyi közösségekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Teljesítmény | 1000 lóerő |
Maximális sebesség | 72 km/h |
Hossz | 15,3 méter |
Magasság | 3,95 méter |
Hivatkozások
Tasmanian Government Railways M class (1952)
Képek
Források: Wikipédia, Google