Tasmanian Government Railways M class (1952) dízelmozdony

A Tasmanian Government Railways M class (1952) dízelmozdony az első nagy sorozatú dízelmozdony volt Tasmaniában, amely a gőzmozdonyok leváltásában játszott kulcsszerepet.

Történeti háttér és gyártás

A Tasmanian Government Railways M osztályú mozdonyait 1952-ben gyártották, hogy a gőzmozdonyok egyre csökkenő hatékonyságát pótolják. Az angol Metro-Cammell gyárban készültek, és a Tasmaniai Állami Vasút megrendelésére építették őket. Összesen 32 darab készült ezekből a dízelmozdonyokból. Az M osztály fejlesztésének fő mozgatórugója a gazdaságosabb és megbízhatóbb dízeltechnológia bevezetése volt a korábbi gőzmozdonyok helyett, amelyek fenntartása és üzemeltetése költségesebb volt.

Technikai jellemzők

Az M osztályú mozdonyok dízelmeghajtást alkalmaztak, azzal a céllal, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb szolgáltatást nyújtsanak. Az 1000 lóerős mozdonyok maximális sebessége 72 km/h volt. A mozdonyok tengelyelrendezése Co-Co volt, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon három hajtott tengely volt. Az M osztályú mozdonyok hossza körülbelül 15,3 méter volt, magasságuk pedig 3,95 méter, így a tasmaniai vonalhálózaton ideálisan alkalmazhatók voltak.

Szolgálati történelem

Az M osztályú mozdonyok főként személy- és tehervonatok vontatására használták Tasmaniában. A mozdonyok az 1950-es években kezdtek szolgálatba állni, és a gőzmozdonyokat váltották le, amik addig a tasmaniai vasúthálózaton szolgáltak. Az 1980-as évek végére a mozdonyok egy részét már kivonták a forgalomból, mivel a vasutak modernizációja során újabb technológiák váltak elérhetővé. A legtöbb M osztályú mozdonyt selejtezték, néhány példány azonban megmenekült és múzeumba került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány M osztályú mozdony megmenekült a selejtezéstől, és jelenleg múzeumokban vagy vasúttörténeti parkokban tekinthetők meg Tasmaniában. Ezek a mozdonyok nosztalgiavonatokként is közlekedhetnek, bemutatva a régi idők vasúti technológiáját a látogatóknak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M osztályú mozdonyok nem csak műszaki újításuk miatt figyelemre méltóak, hanem a vasúti rajongók körében is népszerűek. Modellvasúti változataik is készültek, amelyek különféle méretarányokban kaphatók. Az M osztály a tasmaniai vasúttörténelem részévé vált, és számos nosztalgikus emléket idézett elő a helyi közösségekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Co-Co
Teljesítmény 1000 lóerő
Maximális sebesség 72 km/h
Hossz 15,3 méter
Magasság 3,95 méter

Hivatkozások

Tasmanian Government Railways M class (1952)

Képek

Források: Wikipédia, Google