Történeti háttér és gyártás
A Tasmanian Government Railways X osztályú dízelmozdonyait a Tasmanian Government Railways (TGR) fejlesztette ki a tasmaniai vasútvonalak kiszolgálására. Az 1950-es években, amikor a dízelmozdonyok elkezdtek teret nyerni a gőzmozdonyokkal szemben, az X osztály célja az volt, hogy hatékonyabb és költséghatékonyabb megoldást kínáljon a vasúti közlekedésre. A gyártás kezdete 1950, és a mozdonyok a Clyde Engineering nevű vállalat műhelyeiben készültek Új-Dél-Walesben. A sorozatból összesen 32 darab készült, amelyeket kifejezetten Tasmaniában való üzemeltetésre terveztek.
Technikai jellemzők
Az X osztályú mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeztek, amely az időszakban modern megoldásnak számított. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 97 km/h-t, ami kiemelkedőnek számított a térségben. Az X osztály tengelyelrendezése Co-Co, amely azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezett. Ez a konfiguráció különösen jól alkalmazkodik a nehéz terhek vontatásához és a meredek pályaszakaszokhoz, amelyek Tasmaniában gyakoriak. A mozdony teljesítménye 960 lóerő volt, amely lehetővé tette számára, hogy hatékonyan végezze munkáját a sziget vasúthálózatán.
Szolgálati történelem
A Tasmanian Government Railways X osztályú mozdonyait főként tehervonatok vontatására használták, de alkalmanként személyszállításra is bevetették. A mozdonyok sikeresen teljesítettek a tasmaniai vasútvonalakon, és kulcsszerepet játszottak a sziget logisztikai rendszerében. Az első példányok az 1950-es évek elején álltak szolgálatba, és az 1970-es évek végéig, a vasúti technológia újabb generációinak megjelenéséig maradtak aktívak. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a korszerűbb alternatívák elérhetővé váltak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány X osztályú mozdonyt megőriztek a jövő generációi számára is. Ezeket a vonatokat nagyon értékelik a vasúti történelem iránt érdeklődők, és jelenleg múzeumi kiállításokon vagy nosztalgiautak során tekinthetők meg. Néhány példány még ma is működőképes, és speciális rendezvényeken, történelmi bemutatókon vesz részt.
Érdekességek és kulturális hatás
Az X osztályú mozdonyok méltán váltak a tasmaniai vasúti történelem ikonikus képviselőivé. Modellvasúti verziók is készültek belőlük, amelyek ma is népszerűek a vasútmodell-rajongók körében. A jellegzetes formatervezés és a történelmi jelentőségük miatt ezek a modellek gyakran megtalálhatók vasúti gyűjteményekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Teljesítmény | 960 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Hivatkozások
Tasmanian Government Railways X class – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google