Történeti háttér és gyártás
Az État 231-501 to 231-783 gőzmozdony sorozat a korabeli francia vasúti közlekedés egyik meghatározó szereplője volt. Az első darabok gyártása 1914-ben kezdődött, az État, azaz az État des chemins de fer de l’État megbízásából. Az État egyike volt Franciaország állami vasúttársaságainak, és az igények kielégítésére keresett megoldást a nagy teljesítményű és gyors személyvonati gőzmozdonyok gyártásában.
A mozdonyokat különböző francia gyárak készítették, többek között a Batignolles-Chatillon és a Fives-Lille. A gyártás célja a hosszútávú és gyors személyszállítás biztosítása volt, különösen Párizs és más nagyvárosok közötti útvonalakon. Összesen 282 darab mozdony készült ebből a sorozatból, amelyek jelentős szerepet játszottak a francia vasúti közlekedésben.
Technikai jellemzők
Az État 231-501 to 231-783 sorozat gőzmozdonyok az úgynevezett Pacific osztályú mozdonyok közé tartoztak, melyek 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek. A meghajtás gőzerővel történt, amelyet egy nagy teljesítményű kazán biztosított. A mozdony maximális sebessége elérhette akár a 120 km/h-t is, ami kifejezetten gyorsnak számított a maga korában.
A mozdonyok hossza körülbelül 21 méter volt, és jellemzően 2,5 méter szélesek. Az üzemanyag tárolása szénnel és vízzel történt, lehetővé téve a hosszabb utak megtételét. A fékrendszert elsősorban légfékek alkották, amelyeket a személyvonatok biztonságos és hatékony működése érdekében fejlesztettek ki.
Szolgálati történelem
Az État 231-es sorozat mozdonyait széles körben használták Franciaországban, különösen az État vonalain. A II. világháború előtt és után is szolgáltak, ám idővel a gőzmozdonyokat fokozatosan kiváltották a dízel- és elektromos mozdonyok. Az 1960-as években kezdték fokozatosan kivonni őket a forgalomból a modernizációs törekvések keretében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Jelenleg nem áll rendelkezésre információ megőrzött példányokról. A mozdonyok többsége a selejtezés során megsemmisült vagy szétbontásra került.
Érdekességek és kulturális hatás
Az État 231-es sorozat mozdonyai az 1920-as és 1930-as években a francia vasúti közlekedés szimbólumaivá váltak. Nemcsak a technikai újítások miatt voltak népszerűek, hanem megjelenésük és teljesítményük is lenyűgözte az embereket. Számos modellvasúti változat készült róluk, és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében is jelentős népszerűségnek örvendtek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Gyártott darabszám | 282 |
Gyártási év | 1914 |
Hivatkozások
État 231-501 to 231-783 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google