TCDD DE11000 dízelmozdony

A TCDD DE11000 dízelmozdony a Török Államvasutak meghatározó gépe, amely megbízható teljesítményével és robusztus kialakításával több évtizede szolgálja az ország vasúthálózatát.

Történeti háttér és gyártás

A TCDD DE11000 dízelmozdony a Török Köztársasági Államvasutak (TCDD) számára készült, 1985-ben. A mozdonyt a törökországi mezőgazdasági és ipari fejlődés során növekedő szállítási igények kielégítésére tervezték. Az iparosodás és a vasúthálózat bővítése során a TCDD egyre nagyobb számú, modern és megbízható mozdony beszerzésére törekedett. A mozdonyokat a francia Alstom cég gyártotta, amely nemzetközileg elismert a vasúti járművek gyártásában.

Technikai jellemzők

A TCDD DE11000 egy dízelmozdony, amelyet elsősorban teherszállításra használtak. A mozdony hajtásrendszere dízel, ami azt jelenti, hogy egy belső égésű motor termeli az energiát, amelyet elektromos generátorokon keresztül az elektromos motorokhoz továbbítanak. Ez a rendszer nagy teljesítményt és megbízhatóságot biztosít a mozdony számára.

  • Teljesítmény: Kb. 1100 lóerő
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Maximális sebesség: Kb. 80 km/h
  • Méretek: Hosszúság kb. 14 méter
  • Futómű: Négy tengelyen elhelyezkedő hajtómotor
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer

Szolgálati történelem

A TCDD DE11000 mozdonyokat elsősorban Törökország belső vasúthálózatán használták teherszállításra. Az 1980-as évek közepétől a 2000-es évek elejéig aktívan részt vettek a teherszállításban. Kifejezetten a törökországi ipar és mezőgazdaság fejlődéséhez kapcsolódó szállítási feladatok ellátására készültek. A mozdonyok megbízhatóságuknak és tartósságuknak köszönhetően hosszú ideig álltak szolgálatban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Információk szerint a TCDD DE11000 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek, de nem állnak kiállításra vagy nem üzemelnek nosztalgiavonatokban. A török vasúti múzeumokban azonban még nem tekinthetők meg, de értékes darabjai a TCDD történelmének.

Érdekességek és kulturális hatás

A TCDD DE11000 mozdonyok nemcsak a teherszállítás fontos eszközei voltak, hanem szimbolikus jelentőségre is szert tettek a török ipar fejlődése szempontjából. Bár konkrét kulturális elismerésekről vagy modellezési kezdeményezésekről nincsenek információk, a mozdonyok technikai szempontból értékesek a vasúttörténet szerelmesei számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény Kb. 1100 lóerő
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség Kb. 80 km/h
Méretek Hosszúság kb. 14 méter
Futómű Négy tengelyes
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

TCDD DE11000 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google