Történeti háttér és gyártás
A TCDD DH4100 típusú dízelmozdonyt Törökország állami vasúttársasága, a TCDD számára fejlesztették ki az 1960-as években. A mozdonyt a francia Matériel de Traction Electrique (MTE) vállalat tervezte és gyártotta, válaszul a TCDD modernizációs igényeire, amely a meglévő gőzmozdonyok kiváltására irányult. Az 1960-as gyártási év fontos mérföldkő volt a Török vasúti közlekedés modernizálásában. A típust összesen 20 példányban gyártották, és kizárólag a Török Vasúttársaság megrendelésére készült.
Technikai jellemzők
A TCDD DH4100 egy dízelmozdony, amelyet elsősorban teherszállításra és néha személyszállításra is használtak a török vasúthálózaton. Az mozdony hajtásrendszere dízel, amely megbízható teljesítményt nyújtott a nehéz teherszállítási feladatok során. A mozdony maximális sebessége 70 km/h volt, ami elegendő volt a hosszú távú teherszállítás számára Törökországban.
- Hajtásrendszer: dízel
- Maximális sebesség: 70 km/h
- Gyártási év: 1960
- Példányszám: 20
Szolgálati történelem
A TCDD DH4100 mozdonyokat elsősorban Törökországban használták, ahol jelentős teher- és személyszállítási szolgálatot láttak el. Kiemelkedően megbízható szolgáltatást nyújtottak, azonban a modernizáció következtében az 1980-as évekre elkezdték kivonni őket a forgalomból. A mozdonyok jellemzően a török vasúti hálózat különböző vonalain közlekedtek, és a korszak végére szinte teljesen kiváltották őket modernebb típusokkal.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos jelenlegi információk alapján nem található megőrzött példány a DH4100-as típusból, és múzeumi kiállításokon sem szerepel. Az ilyen típusú mozdonyok sajnálatos módon teljesen eltűntek a vasúti hálózatról, inkább az emlékük maradt meg a vasúti történészek és rajongók számára.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a TCDD DH4100 mozdony nem vált olyan ikonikus jelképpé, mint néhány más vasúti jármű, a dízelkorszak csúcsán fontos szerepet játszott Törökország vasúti közlekedésében. Modellvasúti körökben kevéssé elterjedt, ennek oka lehet a viszonylag rövid szolgálati idő és a korlátozott példányszám. Ennek ellenére a vasútbarátok körében még mindig népszerű téma a mozdony története és technikai jellemzői.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 70 km/h |
Gyártási év | 1960 |
Példányszám | 20 |