TCDD DH4100 dízelmozdony

A TCDD DH4100 dízelmozdony a Török Állami Vasutak egyik meghatározó mozdonytípusa, amely megbízhatóságával és hatékonyságával jelentős szerepet játszott az ország vasúti közlekedésének modernizálásában.

Történeti háttér és gyártás

A TCDD DH4100 típusú dízelmozdonyt Törökország állami vasúttársasága, a TCDD számára fejlesztették ki az 1960-as években. A mozdonyt a francia Matériel de Traction Electrique (MTE) vállalat tervezte és gyártotta, válaszul a TCDD modernizációs igényeire, amely a meglévő gőzmozdonyok kiváltására irányult. Az 1960-as gyártási év fontos mérföldkő volt a Török vasúti közlekedés modernizálásában. A típust összesen 20 példányban gyártották, és kizárólag a Török Vasúttársaság megrendelésére készült.

Technikai jellemzők

A TCDD DH4100 egy dízelmozdony, amelyet elsősorban teherszállításra és néha személyszállításra is használtak a török vasúthálózaton. Az mozdony hajtásrendszere dízel, amely megbízható teljesítményt nyújtott a nehéz teherszállítási feladatok során. A mozdony maximális sebessége 70 km/h volt, ami elegendő volt a hosszú távú teherszállítás számára Törökországban.

  • Hajtásrendszer: dízel
  • Maximális sebesség: 70 km/h
  • Gyártási év: 1960
  • Példányszám: 20

Szolgálati történelem

A TCDD DH4100 mozdonyokat elsősorban Törökországban használták, ahol jelentős teher- és személyszállítási szolgálatot láttak el. Kiemelkedően megbízható szolgáltatást nyújtottak, azonban a modernizáció következtében az 1980-as évekre elkezdték kivonni őket a forgalomból. A mozdonyok jellemzően a török vasúti hálózat különböző vonalain közlekedtek, és a korszak végére szinte teljesen kiváltották őket modernebb típusokkal.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos jelenlegi információk alapján nem található megőrzött példány a DH4100-as típusból, és múzeumi kiállításokon sem szerepel. Az ilyen típusú mozdonyok sajnálatos módon teljesen eltűntek a vasúti hálózatról, inkább az emlékük maradt meg a vasúti történészek és rajongók számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a TCDD DH4100 mozdony nem vált olyan ikonikus jelképpé, mint néhány más vasúti jármű, a dízelkorszak csúcsán fontos szerepet játszott Törökország vasúti közlekedésében. Modellvasúti körökben kevéssé elterjedt, ennek oka lehet a viszonylag rövid szolgálati idő és a korlátozott példányszám. Ennek ellenére a vasútbarátok körében még mindig népszerű téma a mozdony története és technikai jellemzői.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 70 km/h
Gyártási év 1960
Példányszám 20

Hivatkozások

TCDD DH4100 Wikipedia