Történeti háttér és gyártás
A TEM1 dízelmozdony, melyet az SZTE gyártott, 1958-ban jelent meg a vasúti piacon. A szovjet ipar egyik fontos terméke volt, amely a nehéz ipari és teherforgalmi igények kielégítésére készült. Az 1950-es évek végén szovjet vasutak számára volt szükség egy megbízható és erős dízelmozdonyra, amely képes volt a változatos éghajlati körülmények között is jól teljesíteni. A TEM1 mozdonyokat elsősorban az SZTE Voroshilovgrád gyárában állították elő, és jelentős darabszámban exportálták más keleti blokk országokba is.
Technikai jellemzők
A TEM1 dízelmozdony hajtásrendszere dízel-mechanikus, mely a kor technológiai igényeinek megfelelően lett kialakítva. A mozdony maximális teljesítménye meghaladta az 1000 lóerőt, amely elegendő volt a nehéz tehervonatok mozgatásához. Az elrendezést nézve a TEM1 1-D-0 tengelyelrendezéssel készült, ami négy hajtott tengelyt jelent. A maximális sebessége elérte a 100 km/h-t. A mozdony méretei impozánsak voltak; hossza meghaladta a 16 métert, és a teljes súlya 116 tonna volt. A TEM1 mozdonyokat nem személyszállító célokra tervezték, így utaskapacitással nem rendelkeztek.
Szolgálati történelem
A TEM1 mozdonyokat Szovjetunió szerte használták, különösen a nehéz teherforgalomban és az ipari területek kiszolgálásában. A mozdonyok megbízhatóságuk és erős teljesítményük miatt kedveltek voltak, bár néhány esetben korszerűsítésre szorultak a változó technológiai követelmények miatt. A TEM1-et az 1980-as évekre kezdték kivonni a forgalomból, amikor újabb és jobb teljesítményt nyújtó mozdonyok váltották le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az idők folyamán több TEM1 mozdony is megőrzésre került, némelyik múzeumokban, mások nosztalgiavonatok részeként láthatók. Olyan országokban, mint Oroszország, még mindig találkozhatunk TEM1 mozdonyokkal vasúttörténeti műhelyekben és eseményeken.
Érdekességek és kulturális hatás
A TEM1 mozdonyok beceneve „Terminator” volt a vasutasok körében, mivel rendkívüli erőt képviseltek. Modelltvasúti változatokban is kiadta néhány gyártó, különösen a keleti blokk országaiban, ahol a vasúti fanatikusok körében nagy népszerűségre tettek szert.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális teljesítmény | 1000+ lóerő |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 16+ méter |
Súly | 116 tonna |
Tengelyelrendezés | 1-D-0 |