TEM2 dízelmozdony

A TEM2 dízelmozdony, melyet a Szovjetunióban terveztek, megbízhatóságával és robusztus teljesítményével vált meghatározóvá az ipari és vasúti szállításban.

Történeti háttér és gyártás

A TEM2 dízelmozdony, amelyet a Szovjetunióban fejlesztettek ki az 1960-as évek végén, egy nehézdízel tolatómozdonyként ismert modell. A mozdonyt az 1967-es évben kezdték gyártani, és elsősorban ipari és vasúti tolatási feladatokra tervezték. A mozdonyt a Brjanszki Gépgyártó Üzem állította elő, amely ekkoriban a szovjet vasúti járműgyártás egyik vezető központja volt.

A gyártás elsődleges célja az volt, hogy a Szovjetunió vasúti hálózatának teherforgalmi szolgáltatásait erősítse. A TEM2 mozdonyokat széles körben használták különféle vasúttársaságok, beleértve a szovjet államvasutakat is. A típusból több ezer darabot gyártottak, és egyes példányokat exportálták más országokba is.

Technikai jellemzők

A TEM2 dízelmozdony egy dízel-elektromos meghajtású jármű, ahol a dízelmotor generátort hajt, amely elektromos áramot termel a villanymotorok számára. A mozdony maximális teljesítménye körülbelül 1200 lóerő. A tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán három-három hajtott tengely van.

  • Maximális sebesség: körülbelül 100 km/h
  • Tengelytáv: jelentős a stabil tolatási műveletekhez
  • Hossz: körülbelül 17 méter
  • Fék: légfékrendszer
  • Súly: körülbelül 120 tonna

Szolgálati történelem

A TEM2 mozdonyok leginkább a Szovjetunió területén, később pedig az utódállamokban üzemeltek. Feladatuk főként tehervonatok tolatása volt, de néha rendezőpályaudvarokon is használták őket. Tartósságuk és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak a vasúti társaságok körében.

A mozdonyokat az 1980-as és 1990-es években fokozatosan kezdték kivonni a forgalomból a modernizálás és az újabb modellek megjelenése miatt. Ennek ellenére több példány még mindig üzemel különböző ipari létesítmények környezetében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több TEM2 mozdonyt megőriztek, és néhányuk múzeumokban is megtekinthető. Oroszországban például vasúti múzeumokban találhatóak meg ezek a mozdonyok, ahol a látogatók betekintést nyerhetnek a dízelkorszak technológiájába.

Érdekességek és kulturális hatás

A TEM2 mozdony, különösen a vasúti rajongók körében, egy ikonikus modellnek számít. Gyakran szerepel vasúttörténeti publikációkban és kiállításokon. Modellvasúti körökben is készültek másolatai, különböző méretarányban, ami a gyűjtők és hobbi vasútépítők körében népszerűvé tette.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális teljesítmény 1200 lóerő
Maximális sebesség 100 km/h
Súly 120 tonna
Hossz 17 méter
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/TEM2

Képek

Források: Wikipédia, Google