Történeti háttér és gyártás
A „The Texas” mozdony az Egyesült Államokban készült 1856-ban. A Western & Atlantic Railroad számára építették, és a Baldwin Locomotive Works volt a gyártó vállalat, amely Philadelphiában, Pennsylvaniában működött. A mozdonyt eredetileg a polgárháború idején használták, és híressé vált a Nagy Mozdonyüldözés során betöltött szerepéről. A „The Texas” egyike volt annak a kevés mozdonynak, amelyet célzottan erre az eseményre fejlesztettek, hogy hatékonyan vegyenek részt szállítási és stratégiai feladatokban.
Technikai jellemzők
A „The Texas” egy gőzmozdony volt, amely a 4-4-0-as tengelyelrendezéssel készült. Az ilyen típusú mozdonyok középpontjában a gőzfejlesztés állt, ahol a mozdony erejét a kazán által termelődött gőz biztosította. Bár a pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, az ilyen típusú mozdonyokra általában a megbízhatóság és a megfelelő sebesség jellemző.
Szolgálati történelem
A „The Texas” különösen emlékezetessé vált az 1862-es Nagy Mozdonyüldözés során, ahol a konföderációs erők részéről használták fel. A mozdony sikeresen teljesítette feladatát és a polgárháború végéig szolgálatban maradt. A háború után is tovább használták, míg végül kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A „The Texas” megőrzött példánya a Southeastern Railway Museum részét képezte egy ideig, majd később átszállították az Atlanta History Centerbe, ahol felújították és kiállították. A mozdony most is megtekinthető a múzeumban, ahol a polgárháború idején betöltött szerepéről is részletesen tájékozódhatnak az érdeklődők.
Érdekességek és kulturális hatás
A „The Texas” mozdony a Nagy Mozdonyüldözés eseményei miatt híresült el, ami később inspirációt adott különböző filmeknek és könyveknek. Az eseményről készült filmek és történelmi elbeszélések mind hozzájárultak ahhoz, hogy a mozdony a vasúti történelem ikonikus alakjává váljon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |