Történeti háttér és gyártás
A Toei Class E5000 mozdonyokat 2006-ban kezdték gyártani, főként azzal a céllal, hogy szolgálják a Tokyo Metropolitan Bureau of Transportation (Toei) hálózatának teherforgalmi igényeit. A mozdonyokat a Kawasaki Heavy Industries készítette, és az egyik fő motiváció a fejlesztésük során az volt, hogy megbízható és hatékony vontatást biztosítsanak az elektromos vonalakkal rendelkező vasúti hálózaton belül. A gyártás kizárólag Japánban történt, és a Toei lett az egyedüli felhasználója ezeknek a mozdonyoknak. Az E5000-ből összesen 2 darab készült.
Technikai jellemzők
A Toei Class E5000 egy modern elektromos mozdony. Az elektromos meghajtásnak köszönhetően kiemelkedő teljesítményre képes, és a városi vasúti hálózatokon való közlekedésre optimalizálták. A mozdonyok maximális sebessége 100 km/h, ami megfelelő a városi és elővárosi vonalakon való közlekedéshez. A tengelyelrendezésük Bo-Bo-Bo, ami nagy stabilitást és megfelelő tapadást biztosít. A mozdony hossza 16,5 méter, magassága pedig 4,3 méter. A fékrendszert modern, elektronikus vezérlésű rendszerekkel látták el, és az irányításuk automatizált, ami csökkenti az emberi hibák lehetőségét.
Szolgálati történelem
A Toei Class E5000 mozdonyokat elsősorban a tokiói metróhálózat teherforgalmának biztosítására használták. A mozdonyok bevezetése óta folyamatosan szolgálatban vannak, és megbízhatóságuk miatt kiemelkedő helyet foglalnak el a városi vasúti közlekedés történetében. Az E5000-esek nemcsak Japán számára fontosak, de példaképként is szolgálnak más országok számára a városi teherforgalomban alkalmazható technológiai megoldások tekintetében. Az eddigi szolgálati idő alatt nem jelentettek nagyobb műszaki problémákat vagy baleseteket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- A Toei Class E5000 mozdonyok jelenleg nincsenek múzeumban kiállítva, mivel még aktívan szolgálatban vannak. Nincs információ arról, hogy a közeljövőben bármelyik példányt múzeumban helyeznék el vagy nosztalgiajáratokon alkalmaznák.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Toei Class E5000 mozdonyok nem váltak olyan mértékben ismertté a kulturális vagy modellvasúti körökben, mint más híresebb típusok. Ennek egyik oka lehet, hogy elsősorban ipari célokra lettek tervezve, és nem kaptak nagyobb publicitást filmen vagy más médiában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 2000–napjaink – Automatizálás |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 16,5 m |
Magasság | 4,3 m |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo-Bo |