TR1 (EMD) dízelmozdony

A TR1 (EMD) dízelmozdony az észak-amerikai vasutak egyik fontos mérföldköve volt, amely a huszadik század közepén megreformálta a szállítmányozást megbízható teljesítményével és innovatív kialakításával.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD TR1 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta, amely a General Motors leányvállalata volt. Az első példányt 1941-ben készítették el, azzal a céllal, hogy kielégítsék az amerikai vasúti társaságok teherszállítási igényeit. A mozdonyokat kifejezetten az ipari és nagy teherbírású vasúti feladatok ellátására tervezték.

A TR1 modellek főként az Illinois Central Railroad számára készültek, amely abban az időszakban az egyik legfőbb megrendelő volt. Összesen 6 darab ilyen mozdonyt állítottak elő.

Technikai jellemzők

Az EMD TR1 dízelmozdonyok központi elemét egy 900 lóerős dízelmotor képezte. A hajtásrendszer dízel-elektromos technológián alapult, amely hatékony energiaátvitelt biztosított a tengelyekhez. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami megfelelőnek bizonyult a teherszállítási feladatokhoz.

  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A
  • Teljesítmény: 900 lóerő
  • Maximális sebesség: 60 km/h

Szolgálati történelem

Az EMD TR1 mozdonyok főként az Illinois Central Railroad hálózatán üzemeltek, ahol teherszállítási feladatokra alkalmazták őket. A mozdonyok hatékonynak bizonyultak a szállítás során, azonban az idő előrehaladtával és a technológiai fejlődéssel fokozatosan kiszorultak az újabb és nagyobb teljesítményű modellek által. A TR1 típusú mozdonyokat a 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ megőrzött példányokról vagy múzeumi szereplésről. Úgy tűnik, hogy egyetlen TR1 mozdony sem maradt fenn az utókornak, ami sajnálatos, mivel ilyen típusú mozdonyok jelentős szerepet játszottak az amerikai vasúti ipar fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD TR1 mozdonyok nem váltak széles körben ismertté vagy népszerűvé a modellvasút rajongói között. Bár az EMD gyártmányok általában nagy tiszteletnek örvendenek a vasúttörténészek körében, a TR1 konkrétan kevésbé van jelen a kulturális emlékezetben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1941
Gyártó EMD (Electro-Motive Division)
Példányszám 6

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_TR1

Képek

Források: Wikipédia, Google