TR5 (EMD) dízelmozdony

A TR5 (EMD) dízelmozdony a 20. század közepének ikonikus darabja, amely erőteljes teljesítményével forradalmasította a tehervonati közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD TR5 dízelmozdony az 1950-es évek elején készült, amely a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártásából származik. Az ilyen típusú mozdonyokat kifejezetten az ipari vasúti manőverezésre tervezték, elsősorban gyárak és dokkok kiszolgálására. A TR5 a technológiai innováció és a dízelmozdonyok fejlődésének eredménye volt, melyek a gőzmozdonyok leváltására szolgáltak. Az 1950-es években a vasúti iparban növekvő igény mutatkozott a hatékonyabb, megbízhatóbb és alacsonyabb karbantartási költségekkel rendelkező mozdonyok iránt, amelyeket az EMD dízelmotorjainak kifejlesztése jelentősen előmozdított.

Technikai jellemzők

Az EMD TR5 dízelmozdony dízelmeghajtást használt, amely abban az időszakban jelentős előrelépést jelentett a vasúti technológiában. Ezek a mozdonyok kompakt méretük és nagy teljesítményük miatt ideálisak voltak a zsúfolt ipari környezetben való munkavégzésre. A TR5 teljesítménye lehetővé tette, hogy nehéz terheket mozgatására is alkalmas legyen, ugyanakkor agilis legyen a szükséges manőverek során. A részletes technikai adatok, például a maximális sebesség, tengelyelrendezés vagy hatótávolság, sajnos nem állnak rendelkezésre a forrásban.

Szolgálati történelem

Az EMD TR5 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok ipari létesítményeiben használták. E mozdonyok fő feladata a tehervonatok rakodása és rövid távolságokon történő mozgatása volt. A TR5-ös mozdonyok rugalmas használatuk és tartósságuk révén jól helytálltak az ipari vasúti munkában. Az információk alapján pontos kivonási időszakot nem tudunk meghatározni, azonban az ilyen típusú mozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak a technológiai fejlődéssel és az újabb modellek megjelenésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk alapján nem található adat arról, hogy a TR5 mozdonyokból bármelyik is megmaradt volna múzeumi vagy nosztalgiavasúti használatra. Az ilyen típusú ipari mozdonyokat gyakran nem őrzik meg, szemben a nagyobb közönség számára érdekesebb utasszállító vonatokkal.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD TR5 mozdonyok nincsenek széleskörűen dokumentálva sem a modellezés, sem a kultúra más területein. Az ilyen típusú ipari mozdonyok gyakran kevésbé részei a köznyelvnek és a vasúti kultúrának, mint az ikonikusabb utasszállító vagy távolsági dízelmozdonyok. Azonban az EMD mint gyártó számos más vonatmodellje nagy népszerűségnek örvend a modellvasúti rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google