U12B (GE) dízelmozdony

A GE U12B dízelmozdony, melyet az 1950-es években fejlesztettek ki, hírnevet szerzett megbízhatóságával és sokoldalúságával a vasúti szolgáltatások terén.

Történeti háttér és gyártás

A GE U12B dízelmozdony, más néven a South African Class 31-000, az 1950-es években jött létre, amikor a dél-afrikai vasúti közlekedés jelentős mértékben fejlődött. Az 1958-ban gyártott mozdonyt a General Electric (GE) vállalat készítette azzal a céllal, hogy korszerűsítse és hatékonyabbá tegye a dél-afrikai vonatközlekedést.

A General Electric a mozdonyokat az amerikai gyárában építette, és a Dél-Afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) egyik jelentős megrendelőként szerepelt. Az U12B mozdonyokat a dízeltechnológia fejlesztésére és a vasúti hálózat modernizálására tervezték. A pontos példányszámról még nem érhető el adat, de a GE U12B jelentős szerepet játszott a SAR flottájában.

Technikai jellemzők

A GE U12B dízelmozdony különböző technikai jellemzőkkel rendelkezik, amelyeket laikusok is könnyen megérthetnek.

Hajtásrendszer: Dízel
Teljesítmény: Az U12B mozdonyok nagy teljesítményű dízelmotorokkal voltak felszerelve, amelyek képesek voltak nagy terheléseket is hatékonyan vontatni.
Tengelyelrendezés: Az elrendezés és a futómű kialakítása optimális volt a dél-afrikai sínpályákhoz.
Maximális sebesség: A mozdonyok sebességi adatai nem teljesen ismertek, de a kor modern dízelmozdonyaihoz hasonlóan, valószínűleg 100 km/h körül lehetett.
Méret: A mozdonyok mérete és tengelytávja az amerikai szabványoknak megfelelően alakult, azonban pontos adatokat erről nem találtunk.
Futómű és fékrendszer: A mozdonyokat robusztus futóművel és megbízható fékrendszerrel látták el, hogy megfeleljenek a nehéz afrikai körülményeknek.
Vezérlés és felszereltség: A korszerű vezérlőrendszer biztosította a mozdonyok hatékony működését.

Szolgálati történelem

A GE U12B mozdonyok a Dél-Afrikai Államvasutaknál álltak szolgálatban, ahol mind személy-, mind teherszállításra használták őket. Megbízhatóságuk és teljesítményük miatt közkedveltek voltak a vasúttársaságnál. A mozdonytípus általában jól szerepelt a szolgálat során.

A dél-afrikai vasúti rendszer gyors modernizációja miatt a mozdonyok fokozatosan kikerültek a mindennapi forgalomból. Az utolsó példányokat valószínűleg a 20. század végére selejtezték ki, bár pontos dátumok nem ismertek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik GE U12B mozdony megmaradt volna működőképes állapotban vagy múzeumi kiállításon. Lehetőség van arra, hogy egyes múzeumok megőrizték volna a mozdonyokat, de konkrét információ nem áll rendelkezésre.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U12B mozdony a dél-afrikai vasúti kultúra fontos része volt az 1950-es és 1960-as években. Bár nem vált ikonikusá, számos vasútmodellező körében népszerű maradt, különösen azok körében, akik a dél-afrikai vasúttörténetet kutatják.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

South African Class 31-000 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google