Történeti háttér és gyártás
A GE U18B dízelmozdonyt a General Electric gyártotta, válaszul az amerikai vasúti piac igényeire. Kifejlesztése során a kisebb teljesítményű, de hatékony és gazdaságos mozdonyok iránti keresletet próbálták kielégíteni. A gyártás 1973-ban kezdődött és 1984-ig tartott. Az U18B elsősorban az akkoriban csökkenő jelentőségű kiszolgáló vasutak számára készült.
A U18B-t több amerikai vasúttársaság is rendelte, köztük a Seaboard Coast Line és a Maine Central Railroad. Nem mindennapi telítettsége és teljesítménye miatt kiválóan alkalmas volt kisebb teherszállítmányokat kezelő útvonalakon.
Technikai jellemzők
A GE U18B dízelmozdony középkategóriás teljesítményt nyújtott, így ideális volt kisebb vasúttársaságok számára. A mozdony dízel meghajtású, és egy 1800 lóerős motorral volt felszerelve. A B-B tengelyelrendezésű jármű maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt, ami megfelelő a kiszolgáló vonalak számára.
Méreteit tekintve, a mozdony hossza 16,7 méter, ami aránylag kompakt kialakítást biztosít. A mozdony felszereltségéhez tartozott az alapvető fékrendszer és vezérlőpanelek.
Szolgálati történelem
A GE U18B mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták. Az Seaboard Coast Line és a Maine Central Railroad során teherforgalomban vettek részt. Noha nem voltak az időszak legnagyobb teljesítményű mozdonyai, közepes teljesítményük és megbízhatóságuk miatt kedveltek voltak. A szolgálatban töltött évek során átalakítás vagy jelentős modernizáció nem történt velük kapcsolatban. A mozdonyok fokozatosan kerültek ki a forgalomból a ’80-as évektől kezdődően, a vasúti hálózat hatékonyságának növelése céljából.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár az U18B mozdonyoknak ma már csak néhány példánya létezik, ezek közül néhány megőrzésre került. Az Egyesült Államokban található vasúti múzeumok közül néhányban megtekinthetőek az U18B mozdonyok, de működő állapotban már nem üzemelnek.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a GE U18B nem vált ikonikus szereplővé a vasúti kultúrában, a vasúti modellezők körében népszerű. Számos modellvasúti gyártó készítette el a mozdony méretarányos verzióját, és gyakran láthatók vasúti diorámák részeként. Az U18B mozdonyok egyedi kialakításuk és történeti jelentőségük miatt a vasúttörténet kedvelői körében is érdeklődést váltanak ki.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 1800 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Hossz | 16,7 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google