Történeti háttér és gyártás
A GE U25C dízelmozdonyt a General Electric Company fejlesztette ki az Egyesült Államokban 1963-ban. A mozdonyt a tehervonatok igényeinek kielégítésére tervezték, különös tekintettel az akkoriban növekvő szállítási igényekre. A gyártási időszak 1963-tól egészen 1965-ig tartott. A GE U25C különösen népszerű volt az amerikai vasúttársaságok körében, beleértve a Union Pacific és a Burlington Northern Railroad társaságokat is.
Technikai jellemzők
A GE U25C dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik, amely 2500 lóerőt biztosít. A mozdony hat tengelyes elrendezésű, ami lehetővé teszi a nagyobb terhelésű tehervonatok vontatását. A maximális sebessége eléri a 113 km/h-t. A méretei tekintetében 18,7 méter hosszú, és a futómű elrendezése C-C tengelyelrendezésű, amely biztosítja a stabilabb futást és nagyobb vontatási képességet. A fő vezérlőrendszer és a fékrendszer is modernizált volt a megjelenésekor, ami növelte a megbízhatóságát a mindennapi használat során.
Szolgálati történelem
A GE U25C mozdonyokat elsősorban az észak-amerikai vasúthálózatban használták. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a tehervonatok vontatásában, és hozzájárultak az áruszállítás hatékonyságának növeléséhez. A típust egészen a 1980-as évek végéig használták, amikor is fokozatosan kezdtek áttérni modernebb és gazdaságosabb modellekre. Bár volt néhány baleseti esemény, a mozdonyokat összességében megbízhatónak ítélték meg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GE U25C mozdonyok közül több is megmaradt különböző múzeumokban az Egyesült Államokban. Ezek a példányok azonban jellemzően már nem üzemképesek, inkább statikus kiállítási tárgyként szolgálnak, bemutatva a dízelmozdonyok fejlődését és a vasút történelmét. Néhány ilyen mozdony megtekinthető a Kaliforniai Vasúttörténeti Múzeumban és más, helyi vasúti múzeumokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U25C mozdonyok a vasútmodellezés világában is népszerűek voltak, több modell is készült ezekről a mozdonyokról különböző méretarányokban. A modellvasút gyártók, mint például a Bachmann, készítettek hiteles másolatokat, amelyek a rajongók körében kedveltek voltak. A mozdonyok beceneve „U-boat” lett, mivel az „U” betűt a típusjelben mindig különlegességként kezelték.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2500 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Hossz | 18,7 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google