Történeti háttér és gyártás
A GE U28B dízelmozdony az amerikai General Electric (GE) által kifejlesztett modell, amelyet az 1960-as évek közepén kezdték el gyártani. A mozdony első példányait 1966-ban készítették el. A U28B a GE U-sorozatának egyik tagja, amely a dízelmozdonyok hatékonyabb és erősebb típusait képviseli.
A mozdony kifejlesztésének fő oka az volt, hogy kielégítse az amerikai vasúti társaságok egyre növekvő igényét a nagyobb teljesítményű és megbízhatóbb dízelmozdonyok iránt. A GE az U28B-t elsősorban az észak-amerikai piacra tervezte, de néhány példány export céljából is készült.
Az U28B gyártása 1966-tól 1967-ig tartott, és összesen 148 darab készült belőle. A főbb vásárlói között voltak az Egyesült Államok legnagyobb vasúttársaságai, mint a Union Pacific, Burlington Northern és a Chicago, Burlington and Quincy Railroad.
Technikai jellemzők
A GE U28B egy dízelmozdony, amely 2800 lóerős teljesítményével kiemelkedett a korabeli modellek közül. A mozdony B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két meghajtott tengely található. A maximális sebessége körülbelül 113 km/h, amely lehetővé tette gyors személy- és tehervonatok vontatását is.
A mozdony méretei közé tartozik a körülbelül 18 méteres hosszúság. A futómű kialakítása a vasúti hasznosíthatóságot és stabilitást elősegítette. A fékrendszer pneumatikus alapon működik, biztosítva a hatékony megállási képességet nagy sebességnél és terhelés alatt is.
Szolgálati történelem
A GE U28B dízelmozdonyokat leginkább az Egyesült Államok területén használták. Főként teherforgalomban vettek részt, de gyorsvonatok vontatására is alkalmazták őket. A mozdonyok szolgálati idejüket problémamentesen töltötték, és híresek voltak megbízhatóságukról.
Az 1980-as évekre több egységet kivontak a forgalomból, mivel a technológiai fejlődés újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelenését tette lehetővé. Sok U28B-t selejteztek le vagy váltottak ki modernizált változatokkal.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GE U28B dízelmozdonyból napjainkra nem maradt fenn múzeumi vagy nosztalgikus célokra fenntartott példány. A legtöbb egységet az évek során leselejtezték, így a közlekedési történelem ezen darabjai főként emlékekben és dokumentációkban élnek tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U28B, mint a dízelmozdonyok egyik ikonikus modellje, különösen népszerű a vasútmodellezők körében. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat, így a vasútmodellezés szerelmesei a mai napig élvezhetik e mozdony látványát kicsinyített formában.
Habár a mozdony közvetlenül nem szerepelt filmekben vagy könyvekben, a GE dízelmozdonyok általános megjelenése gyakran megjelenik a vasúti közlekedést ábrázoló művekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1966 |
Teljesítmény | 2800 LE |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Hossz | Kb. 18 m |
Hivatkozások
GE U28B dízelmozdony a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google