U28B (GE) dízelmozdony

A General Electric által gyártott U28B (GE) dízelmozdony az 1960-as évek amerikai vasútvonalainak meghatározó szereplője volt, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával vált közkedveltté.

Történeti háttér és gyártás

A GE U28B dízelmozdony az amerikai General Electric (GE) által kifejlesztett modell, amelyet az 1960-as évek közepén kezdték el gyártani. A mozdony első példányait 1966-ban készítették el. A U28B a GE U-sorozatának egyik tagja, amely a dízelmozdonyok hatékonyabb és erősebb típusait képviseli.

A mozdony kifejlesztésének fő oka az volt, hogy kielégítse az amerikai vasúti társaságok egyre növekvő igényét a nagyobb teljesítményű és megbízhatóbb dízelmozdonyok iránt. A GE az U28B-t elsősorban az észak-amerikai piacra tervezte, de néhány példány export céljából is készült.

Az U28B gyártása 1966-tól 1967-ig tartott, és összesen 148 darab készült belőle. A főbb vásárlói között voltak az Egyesült Államok legnagyobb vasúttársaságai, mint a Union Pacific, Burlington Northern és a Chicago, Burlington and Quincy Railroad.

Technikai jellemzők

A GE U28B egy dízelmozdony, amely 2800 lóerős teljesítményével kiemelkedett a korabeli modellek közül. A mozdony B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két meghajtott tengely található. A maximális sebessége körülbelül 113 km/h, amely lehetővé tette gyors személy- és tehervonatok vontatását is.

A mozdony méretei közé tartozik a körülbelül 18 méteres hosszúság. A futómű kialakítása a vasúti hasznosíthatóságot és stabilitást elősegítette. A fékrendszer pneumatikus alapon működik, biztosítva a hatékony megállási képességet nagy sebességnél és terhelés alatt is.

Szolgálati történelem

A GE U28B dízelmozdonyokat leginkább az Egyesült Államok területén használták. Főként teherforgalomban vettek részt, de gyorsvonatok vontatására is alkalmazták őket. A mozdonyok szolgálati idejüket problémamentesen töltötték, és híresek voltak megbízhatóságukról.

Az 1980-as évekre több egységet kivontak a forgalomból, mivel a technológiai fejlődés újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelenését tette lehetővé. Sok U28B-t selejteztek le vagy váltottak ki modernizált változatokkal.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GE U28B dízelmozdonyból napjainkra nem maradt fenn múzeumi vagy nosztalgikus célokra fenntartott példány. A legtöbb egységet az évek során leselejtezték, így a közlekedési történelem ezen darabjai főként emlékekben és dokumentációkban élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U28B, mint a dízelmozdonyok egyik ikonikus modellje, különösen népszerű a vasútmodellezők körében. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat, így a vasútmodellezés szerelmesei a mai napig élvezhetik e mozdony látványát kicsinyített formában.

Habár a mozdony közvetlenül nem szerepelt filmekben vagy könyvekben, a GE dízelmozdonyok általános megjelenése gyakran megjelenik a vasúti közlekedést ábrázoló művekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1966
Teljesítmény 2800 LE
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 113 km/h
Hossz Kb. 18 m

Hivatkozások

GE U28B dízelmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google