U30CG (GE) dízelmozdony

Az U30CG (GE) dízelmozdony az 1960-as évek amerikai vasútjainak egyik kulcsszereplője volt, kombinálva a nagy teljesítményt és a megbízhatóságot, amelyek a modern dízeltechnológiát fémjelezték.

Történeti háttér és gyártás

A GE U30CG egy dízelmozdony, amelyet a General Electric (GE) gyártott 1967-ben. Ez a mozdonytípus az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (Santa Fe) igényeire készült, hogy kielégítse a növekvő utazási igényeket, és hozzájáruljon a vasúttársaság hatékonyabb üzemeltetéséhez. Az U30CG modellek a General Electric erős dízelmozdony-sorozatának részei voltak, amelyeket kifejezetten személyszállító vonatok vontatására terveztek. Összesen hat darab készült a Santa Fe számára.

Technikai jellemzők

A GE U30CG dízelmotorral működik, amely 3000 lóerős teljesítményt nyújt. A mozdony B-B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy három forgóváz mindegyikére két-két tengely esik. Az ilyen elrendezés előnyös a nehéz vonatok vontatására, mivel optimális vonóerőt biztosít. A mozdony maximális sebessége körülbelül 145 km/h. A méreteit tekintve, az U30CG körülbelül 20 méter hosszú, és a normál vasúti szélességnek megfelelő nyomtávon működik.

Szolgálati történelem

A GE U30CG mozdonyok kizárólag az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway szolgálatában álltak, ahol személyszállító vonatokhoz használták őket az Amerikai Egyesült Államokban. Bár eredetileg személyszállító célokra tervezték őket, a 1970-es évek során a Santa Fe átalakította őket, hogy teherforgalomra is alkalmasak legyenek. Az átalakítások során a mozdonyok továbbra is megbízható teljesítményt nyújtottak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincs információ arról, hogy a GE U30CG mozdonyokból bármelyik példányt megőrizték volna múzeumi vagy nosztalgia célokra. Az összes elkészült egységet selejtezték, és jelenleg nincs ismert működőképes vagy kiállított darab.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U30CG mozdonyok nem rendelkeznek kiemelkedő kulturális hatással, és nem gyakran jelennek meg filmekben vagy más médiumokban. Azonban a vasútbarátok és modellvasút-rajongók körében népszerűek lehetnek, mivel a Santa Fe festése és jellegzetes kialakítása vonzóvá teszi őket. Több modellvasút-gyártó is készítette a GE U30CG mozdony méretarányos mását különböző méretarányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B-B
Maximális sebesség 145 km/h
Hossz 20 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GE_U30CG

Képek

Források: Wikipédia, Google