Südbahn Class 23 (old) gőzmozdony

A Südbahn Class 23 (old) gőzmozdony a 19. századi vasúti közlekedés egyik ikonikus szereplője volt, amely sokat tett a korszak technológiai fejlődéséért és közlekedési hálózatainak kibővítéséért.

Történeti háttér és gyártás

A Südbahn Class 23 (old) gőzmozdony 1860-ban készült a Déli Vasút (Südbahn) számára. Ez a vasútvonal akkoriban Ausztria és Magyarország közötti fontos közlekedési útvonal volt, így a mozdonyok szerepe kulcsfontosságú volt a régió gazdasági fejlődésében. A mozdonyokat az angol StEG (Staats-Eisenbahn-Gesellschaft) vállalat gyártotta Bécsben. Azokra az igényekre válaszul születtek, amelyek nagyobb teljesítményt és megbízhatóságot követeltek a vasúti közlekedésben. A gyártási időszakban a stílusuk és kialakításuk megfelelt az akkori technológiai színvonalnak és a vasút fejlődési igényeinek.

Technikai jellemzők

A Südbahn Class 23 (old) gőzmozdony egy tradícionális gőzmeghajtású jármű volt. A gőzerő biztosította a szükséges teljesítményt a hosszabb távú személy- és teherszállításhoz. A mozdonyok maximális sebessége elérhette a 60 km/h-t, bár elsősorban a stabil és tartós üzemelésre tervezték. A tengelyelrendezés 2-2-0 tengelyelrendezési konfigurációt alkalmazott.

Szolgálati történelem

A Südbahn Class 23 gőzmozdonyokat elsősorban az Ausztria és Magyarország között húzódó Déli Vasútvonalakon használták. Az ilyen vonatok során személy- és teherszállítási feladatokat láttak el. Hosszú évekig megbízhatóan szolgáltak, mielőtt fokozatosan háttérbe szorultak volna a technológiai fejlődés és a modernebb mozdonyok megjelenése miatt. Az 1900-as évek elejére sok közülük már kikerült a forgalomból, és lecserélték őket korszerűbb vasúti járművek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Südbahn Class 23 (old) gőzmozdonyok helyzetéről, hogy maradt-e fenn bármely példány múzeumi kiállításként, nem találtam részletes információt.

Érdekességek és kulturális hatás

A Südbahn Class 23 (old) gőzmozdonyok a vasúti fejlődés korai szakaszának jellegzetes képviselői voltak, és hozzájárultak a vasúti közlekedés népszerűsítéséhez Európában. Modellvasúti körökben talán nem annyira elterjedtek, de a vasúttörténészek és rajongók értékelik az ilyen típusú mozdonyokat a vasúti közlekedés fejlődésére gyakorolt hatásuk miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Südbahn_Class_23_(old)

Képek

Források: Wikipédia, Google