Union Pacific 4014 gőzmozdony
Történeti háttér és gyártás
A Union Pacific 4014 a híres Big Boy sorozat része, melyet az amerikai Union Pacific Railroad számára gyártottak. Ezek a mozdonyok a gőzmozdonyok fénykorában készültek, amikor a nagy terhelésű vonatok mozgatására volt szükség a Rocky Mountains átszelésekor. A Big Boy sorozat kifejlesztésére a vasúti szállítás kapacitásának növelése érdekében került sor, hogy jobban kezeljék a hegyi terep nehézségeit. A gyártást az amerikai American Locomotive Company (ALCO) végezte. Az Union Pacific 4014 gyártása 1941-ben fejeződött be, és része volt annak a 25 darabos sorozatnak, amelyeket 1941 és 1944 között készítettek.
Műszaki leírás
A Union Pacific 4014 egy gőzmozdony, amelyet jelentős tervezési teljesítmény jellemzett. Az alábbiakban néhány műszaki adat található róla:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Teljesítmény: Körülbelül 7000 lóerő
– Tengelyelrendezés: 4-8-8-4
– Maximális sebesség: Körülbelül 80 km/h
– Hossz: Megközelítőleg 40 méter a szerelvénnyel együtt
– Tömeg: Mozdony és szerkocsija együttesen körülbelül 540 tonna
– Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer
Szolgálati történelem
Az Union Pacific 4014 főleg nehéz tehervonatok húzására szolgált az amerikai nyugati államokban, különösen a hegyvidéki területeken. 1961-ig állt szolgálatban, amikor a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok előretörése miatt kivonták a forgalomból. Az üzemanyagköltségek és a karbantartási igények is hozzájárultak a gőzmozdonyok kivonásához.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az Union Pacific 4014 az egyik legnagyobb gőzmozdony, amely a mai napig fennmaradt, és jelenleg is működőképes. A mozdony 2013-ban került vissza a Union Pacific Railroad tulajdonába, amely alapos felújítást követően ismét üzemképes állapotba hozta. Ma nosztalgiavonatok részeként közlekedik az Egyesült Államok különböző részein, és nagy népszerűségnek örvend a vasút rajongói körében.
Érdekességek és kulturális hatás
A Big Boy mozdonyok a vasúti történelem ikonikus darabjai, és az Union Pacific 4014 különösen kiemelkedő a mérete és teljesítménye miatt. A mozdonyok gyakran szerepelnek vasútmodellek formájában a rajongók gyűjteményében. A mérete és a mérnöki bravúr miatt számos filmben és dokumentumfilmben is feltűnik. A vasúti kultúrában a „Big Boy” becenév széles körben elismert és tisztelt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-8-8-4 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Teljesítmény | 7000 lóerő |
Hossz | 40 méter |
Tömeg | 540 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_4014
Képek
Források: Wikipédia, Google