Union Pacific 4466 gőzmozdony

A Union Pacific 4466 gőzmozdony lenyűgöző példája a gőzvontatás korszakának, melynek ereje és történelmi jelentősége máig elbűvöli a vasút szerelmeseit.

Történeti háttér és gyártás

A Union Pacific 4466 gőzmozdonyt 1920-ban gyártotta a Baldwin Locomotive Works, egy neves amerikai mozdonygyártó vállalat. Ez a mozdony az S-6-os sorozat tagjaként készült el, amely a Union Pacific Railroad számára lett tervezve. A 4466-os egy 0-6-0 tengelyelrendezésű mozdony, ami elsősorban ipari és rendezőpályaudvari feladatokra lett optimalizálva.

Technikai jellemzők

A mozdony gőzmeghajtású, amely hagyományos széntüzelésű kazánnal működik. A 0-6-0 tengelyelrendezés azt jelenti, hogy három hajtott tengelye van, és nem rendelkezik futótengellyel. Ez az elrendezés különösen alkalmassá tette a sűrűbb manőverezési feladatokra. A mozdony maximális sebessége és hatótávolsága a feladat jellegétől és a pályaviszonyoktól függött, de elsősorban rövid távolságokra tervezték.

Szolgálati történelem

A 4466-os mozdonyt a Union Pacific Railroad rendezőpályaudvarain és ipari területeken használták. Szolgálati ideje alatt számos nehéz teherhúzási feladatot látott el, különösen a tehervagonok mozgatásában és rendezésében. Az 1950-es évek közepén vonták ki a rendszeres szolgálatból, amikor a dízelmozdonyok széleskörű elterjedése elkezdődött.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Union Pacific 4466 szerencsére fennmaradt az utókor számára. Jelenleg a Kaliforniai Vasúti Múzeumban található Sacramentóban, ahol nosztalgiautazásokra is használják. A múzeum látogatói számára lehetőséget nyújt bepillantást nyerni a gőzmozdonyok világába, és megcsodálni ennek a történelmi gépnek a működését.

Érdekességek és kulturális hatás

A Union Pacific 4466 nem csak technikai szempontból érdekes, hanem kulturálisan is jelentős. A mozdony rendszeresen szerepel különféle nosztalgiautakon, ahol a gőzmozdonyok rajongói és a történelemkedvelők is élhetik a múlt vasúti élményeit. Modellvasútként is népszerű, számos gyártó készítette el kicsinyített változatát különböző méretarányokban, hogy a rajongók otthon is élvezhessék a 4466-os mozdony látványát és hangulatát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google