Union Pacific 5511 gőzmozdony

A Union Pacific 5511 gőzmozdony a vasúti történelem egyik ikonikus darabja, mely hűen tükrözi a korának hatalmas mérnöki újításait és erőt sugárzó megjelenését.

Történeti háttér és gyártás

A Union Pacific 5511 gőzmozdony egyike a Union Pacific Railroad által üzemeltetett 2-10-2 típusú mozdonyoknak. Ezt a mozdonyt 1923-ban gyártotta az American Locomotive Company (ALCO) a teherforgalom igényeinek kielégítésére. Az ilyen típusú mozdonyokat, más néven „Santa Fe” elrendezésű mozdonyokat, a nehéz tehervonatok vontatására fejlesztették ki. A Union Pacific vasúttársaság az egyik legnagyobb amerikai vasúttársaságként fontos szerepet játszott a nyugati államok közlekedésének kiszolgálásában, és a 5511 a vasúttársaság flottájának része volt.

Technikai jellemzők

A Union Pacific 5511 gőzmeghajtású mozdony, amely a 2-10-2 tengelyelrendezésével a nehéz tehervonatokhoz lett tervezve. A típusra jellemző, hogy tíz hajtott tengellyel rendelkezik, amely kiváló tapadást biztosít a nehéz tehertovábbításhoz. A mozdony teljesítménye jelentős, és a tervezett maximális sebessége a tehervonatoknál szükséges igényekhez igazodott. A gőzmozdonyok üzemanyaga a szén volt, amely a kazánban gőzt fejlesztett a működéshez. Az 5511-es mozdony jellemzői közé tartozik a hosszú hajtótengely és a robusztus felépítés.

Szolgálati történelem

A Union Pacific 5511-et elsősorban tehervonatok mozgatására használták a vasúttársaság hálózatán belül. Az 5511 a 20. század első felében a gőzmozdonyok korszakának egyik jellegzetes képviselője volt. A mozdony megbízhatónak bizonyult a nehéz terhek szállításában, és jelentős szerepet játszott a vasúti áruszállításban. A gőzmozdonyok korszakának vége felé, a dízelmozdonyok térhódításával párhuzamosan, az 5511-et is kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Union Pacific 5511 megmaradt példánya ma is létezik, és a Union Pacific vasúttársaság tulajdonában van. A mozdonyt jelenleg muzeális darabként tartják számon, azonban nincs nyilvánosan kiállítva, és nem vesz részt nosztalgiajáratokon.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A 2-10-2 elrendezésű mozdonyok különleges népszerűségnek örvendenek a vasútmodellezők körében, és számos modellvasút-gyártó kínálatában szerepelnek.
  • A Union Pacific 5511-es mozdonyt és társait a vasúttörténet kedvelői gyakran emlegetik, mint a gőzös korszak egyik ikonikus képviselőjét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Union Pacific 5511 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google