Történeti háttér és gyártás
A Union Pacific Big Boy gőzmozdonyok a 20. század közepének ikonikus vasúti járművei voltak. Az Union Pacific Railroad megrendelésére tervezték őket, hogy kezeljék az amerikai vasúti fuvart a hegyvidéki területeken, különösen a Wasatch-hegységen át. Az igények egy olyan erőteljes mozdony megalkotására irányultak, amely képes volt a nehéz tehervonatok mozgatására anélkül, hogy szükség lenne további mozdonyokra.
A Big Boy mozdonyokat az Alco (American Locomotive Company) gyártotta New York államban, és az első példány 1941-ben készült el. Összesen 25 darabot építettek ebből a típusból 1941 és 1944 között. A mozdonyokat kizárólag az Union Pacific Railroad számára gyártották.
Technikai jellemzők
A Big Boy mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, lenyűgöző teljesítménnyel és méretekkel. A mozdonyok hajtását egy 4-8-8-4-es tengelyelrendezés biztosította, ami azt jelenti, hogy a mozdonyok négy vezető, két nyolc kerekű hajtóművel és további négy kerekű kormánykerékkel rendelkeztek. A Big Boy mozdonyok maximális sebessége körülbelül 130 km/h volt.
A mozdony hossza körülbelül 25,9 méter volt, magassága 4,9 méter, és teljesen feltöltve körülbelül 548 tonnát nyomott. A mozdonyok hatalmas kazánja és a 68 hüvelykes hajtókerekek óriási tolóerőt biztosítottak, amely kiemelkedő hatótávolságot eredményezett.
Szolgálati történelem
A Big Boy mozdonyokat főként teherforgalomra használták az Union Pacific vasútvonalain. Az első példány 1941-ben állt szolgálatba, és egészen az 1950-es évek végéig aktívan közlekedtek. A mozdonyok kivételes teljesítményt nyújtottak, de a dízelmozdonyok megjelenésével fokozatosan háttérbe szorultak. Az utolsó Big Boy mozdonyt 1961-ben vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Big Boy mozdonyok közül néhányat sikerült megmenteni és múzeumokban kiállítani. Összesen nyolc megőrzött példány található az Egyesült Államokban, például a Cheyenne-i Vasúti Múzeumban és a California State Railroad Museum-ban. Az egyik működőképes példány, a 4014-es számú, az Union Pacific nosztalgiavasútjának részeként üzemel.
Érdekességek és kulturális hatás
A Big Boy gőzmozdonyok nemcsak technikai megoldásaik miatt lettek híresek, hanem azért is, mert a vasúti műszaki csúcsteljesítmény szimbólumává váltak Amerikában. Továbbá, a Big Boy számos modellvasúti gyártó kedvence lett, és különböző méretarányokban is kapható, ami népszerű a vasútmodell rajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-8-8-4 |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Hossz | 25,9 m |
Magasság | 4,9 m |
Tömeg | 548 tonna |
Hivatkozások
Forrás: Wikipedia – Union Pacific Big Boy
Képek
Források: Wikipédia, Google