Union Pacific Big Boy gőzmozdony

A Union Pacific Big Boy gőzmozdony a vasúti történelem egyik legendás óriása, amelyet az 1940-es években fejlesztettek ki az amerikai teherforgalom igényeinek kielégítésére.

Történeti háttér és gyártás

A Union Pacific Big Boy gőzmozdonyok a 20. század közepének ikonikus vasúti járművei voltak. Az Union Pacific Railroad megrendelésére tervezték őket, hogy kezeljék az amerikai vasúti fuvart a hegyvidéki területeken, különösen a Wasatch-hegységen át. Az igények egy olyan erőteljes mozdony megalkotására irányultak, amely képes volt a nehéz tehervonatok mozgatására anélkül, hogy szükség lenne további mozdonyokra.

A Big Boy mozdonyokat az Alco (American Locomotive Company) gyártotta New York államban, és az első példány 1941-ben készült el. Összesen 25 darabot építettek ebből a típusból 1941 és 1944 között. A mozdonyokat kizárólag az Union Pacific Railroad számára gyártották.

Technikai jellemzők

A Big Boy mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, lenyűgöző teljesítménnyel és méretekkel. A mozdonyok hajtását egy 4-8-8-4-es tengelyelrendezés biztosította, ami azt jelenti, hogy a mozdonyok négy vezető, két nyolc kerekű hajtóművel és további négy kerekű kormánykerékkel rendelkeztek. A Big Boy mozdonyok maximális sebessége körülbelül 130 km/h volt.

A mozdony hossza körülbelül 25,9 méter volt, magassága 4,9 méter, és teljesen feltöltve körülbelül 548 tonnát nyomott. A mozdonyok hatalmas kazánja és a 68 hüvelykes hajtókerekek óriási tolóerőt biztosítottak, amely kiemelkedő hatótávolságot eredményezett.

Szolgálati történelem

A Big Boy mozdonyokat főként teherforgalomra használták az Union Pacific vasútvonalain. Az első példány 1941-ben állt szolgálatba, és egészen az 1950-es évek végéig aktívan közlekedtek. A mozdonyok kivételes teljesítményt nyújtottak, de a dízelmozdonyok megjelenésével fokozatosan háttérbe szorultak. Az utolsó Big Boy mozdonyt 1961-ben vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Big Boy mozdonyok közül néhányat sikerült megmenteni és múzeumokban kiállítani. Összesen nyolc megőrzött példány található az Egyesült Államokban, például a Cheyenne-i Vasúti Múzeumban és a California State Railroad Museum-ban. Az egyik működőképes példány, a 4014-es számú, az Union Pacific nosztalgiavasútjának részeként üzemel.

Érdekességek és kulturális hatás

A Big Boy gőzmozdonyok nemcsak technikai megoldásaik miatt lettek híresek, hanem azért is, mert a vasúti műszaki csúcsteljesítmény szimbólumává váltak Amerikában. Továbbá, a Big Boy számos modellvasúti gyártó kedvence lett, és különböző méretarányokban is kapható, ami népszerű a vasútmodell rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-8-8-4
Maximális sebesség 130 km/h
Hossz 25,9 m
Magasság 4,9 m
Tömeg 548 tonna

Hivatkozások

Forrás: Wikipedia – Union Pacific Big Boy

Képek

Források: Wikipédia, Google