USATC S160 Class gőzmozdony

A USATC S160 Class gőzmozdonyokat a második világháború során tervezték és építették, hogy a szövetséges erőket szolgálják, megbízhatóságukkal és egyszerűségükkel forradalmasítva a hadtápszerelvények mozgatását.

Történeti háttér és gyártás

A USATC S160 Class gőzmozdonyt az Egyesült Államok Hadügyi Minisztériumának megrendelésére fejlesztették ki a második világháború során. A cél az volt, hogy a szövetséges erők számára biztosítsanak megbízható szállítókapacitást Európában. A mozdonysorozat gyártása 1942-ben kezdődött, és több mint 2,000 darabot készítettek. A mozdonyokat többek között az ALCO, a Baldwin és a Lima gyárakban állították elő.

A mozdonyokat főként az európai vasutak kapacitásának gyors bővítésére használták, és jelentős számban kerültek az Egyesült Királyságba, valamint más európai országokba is. Az S160 Class emiatt fontos szerepet játszott a háborús erőfeszítések során, mivel képes volt nagy terhek gyors és hatékony szállítására.

Technikai jellemzők

A USATC S160 Class gőzmozdonyok egyszerű, de robusztus felépítéssel rendelkeztek, ami könnyen karbantarthatóvá tette őket. A mozdonyok hajtását gőz biztosította, aminek köszönhetően nagy teljesítményre voltak képesek. Tengelyelrendezésük alapján általában 2-8-0 elrendezésűek voltak, ami azt jelenti, hogy két vezető tengely, nyolc hajtott tengely és nulla utókocsi tengely jellemezte őket.

Ezek a mozdonyok körülbelül 30 mérföld/óra (kb. 48 km/h) maximális sebességet érhettek el. A hosszuk elérte a 21 métert, és nagyjából 96 tonnát nyomtak. Az egyszerű kezelhetőség és a könnyű karbantarthatóság mellett a mozdonyok erős fékrendszerrel is rendelkeztek, ami növelte biztonsági teljesítményüket.

Szolgálati történelem

A USATC S160 Class mozdonyok leginkább Európában tevékenykedtek a háború utáni újjáépítési időszakban. Az Egyesült Királyságban „Wartime Austerity” néven váltak ismertté és az ottani vasúthálózat fontos részévé váltak. Az S160 Class mozdonyok a teher- és személyszállítás területén is jelentős szolgálatot tettek. A háború után több ország is átvette vagy vásárolta meg ezeket a mozdonyokat, így például Lengyelországban, Olaszországban és Görögországban is használták őket.

Néhány mozdony még évtizedekig szolgálatban maradt, de a technológiai fejlődés miatt fokozatosan lecserélték őket modernebb dízel és elektromos mozdonyokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több USATC S160 Class mozdony megőrzésre került különböző vasúti múzeumokban világszerte. Az Egyesült Királyságban több helyen is megtekinthetők ezek a történelmi gőzmozdonyok, és nosztalgia vonatokhoz is gyakran használják őket. Az ilyen megőrzött példányoknak köszönhetően a mai napig látható, milyen szerepet töltöttek be ezek a mozdonyok a történelemben, és hogyan járultak hozzá a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Érdekességek és kulturális hatás

A USATC S160 Class mozdonyokat gyakran nevezik az Egyesült Királyságban „Yankee” néven, utalva amerikai gyártási eredetükre. A modellezők körében is népszerűek, számos modellvasút kiadta a méretarányos változataikat. A mozdonyok egyszerűségük és történelmi jelentőségük miatt kedveltek a vasútbarátok körében is.

Ezek a mozdonyok szerepeltek különböző filmekben és dokumentumfilmekben is, melyek a második világháború idején játszódnak, így tovább növelve történelmi jelentőségüket és kulturális hatásukat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-8-0
Maximális sebesség 48 km/h
Hossz 21 méter
Tömeg 96 tonna

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google