USRA 0-6-0 gőzmozdony

Az USRA 0-6-0 gőzmozdony az amerikai vasúttörténelem ikonikus szereplője, amely egyszerűsége és megbízhatósága révén számos ipari feladatban bizonyított a 20. század első felében.

Történeti háttér és gyártás

A USRA 0-6-0 gőzmozdony az Egyesült Államok Vasúti Igazgatósága (USRA) irányítása alatt készült, főként az első világháború idején a megnövekedett teherszállítási igények kielégítésére. A USRA-t 1917-ben hozták létre, hogy felügyelje és optimalizálja az amerikai vasutak működését a háborús szükségletek miatt.

Az 1918-ban kezdődött gyártási időszak alatt a mozdonyokat különböző gyártók építették, köztük a Baldwin Locomotive Works, az American Locomotive Company és a Lima Locomotive Works, hogy minél gyorsabban teljesíteni tudják a megrendeléseket. Összesen 255 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A USRA 0-6-0 gőzmozdony a gőzhajtású típusok közé tartozik, és egyszerű, de hatékony, három tengelyes elrendezést alkalmaz, amely előnyös volt a manőverezéshez és a raktári műveletekhez. Az „0-6-0” jelölés a tengelyelrendezést tükrözi: nulla vezető, hat hajtott, és nulla futó tengely.

  • Teljesítmény: Közepes, a teherszállításhoz optimalizált.
  • Maximális sebesség: Nem volt kiemelkedően nagy, mivel a mozdonyokat elsődlegesen tolatási és rövidebb távú teherszállítási feladatokra használták.
  • Méretek: Kompakt kialakítás, amely könnyűvé tette a használatot szűk helyeken is.
  • Vezérlés: Manuális, az akkori gőzmozdonyokra jellemző alapfelszereltséggel.

Szolgálati történelem

A USRA 0-6-0 mozdonyokat elsősorban az amerikai vasúti társaságok használták az első világháborút követően, kiemelkedően a raktári és ipari területeken, valamint városi környezetben való tolatási munkákra. A típus hosszú időn keresztül szolgálatban maradt, mivel megbízhatósága és egyszerű szerkezete miatt könnyen karbantartható volt.

A legtöbb példányt az 1950-es évekre selejtezték, mivel a dízelmozdonyok elterjedése fokozatosan kiszorította a gőzmozdonyokat a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több USRA 0-6-0 gőzmozdony is megőrzésre került, ezek közül néhány múzeumokban látható. Az Egyesült Államokban található vasúti múzeumokban kiállított mozdonyok közül néhány restaurálásra került, és bizonyos esetekben működőképes állapotban maradtak meg, gyakran nosztalgiavonatokban vesznek részt.

Érdekességek és kulturális hatás

A USRA 0-6-0 gőzmozdonyok egyszerű és robusztus kialakításuk miatt népszerűek voltak a modellvasúti körökben is. Számos modellgyártó kínálatában megjelent ez a típus, különböző méretarányokban. Bár a szélesebb közönség számára kevésbé ismert, a vasútbarátok körében kedvelt típusnak számít, amely jól reprezentálja az amerikai vasút történelmét a 20. század első felében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információ a Wikipedia oldalán

Képek

Források: Wikipédia, Google