USRA 2-6-6-2 gőzmozdony

Az USRA 2-6-6-2 gőzmozdony egy lenyűgöző mérnöki alkotás volt, amely hatékonyan egyesítette az erőt és a precizitást az amerikai vasutak hőskorában, hozzájárulva ezzel a szállítási ipar fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A USRA 2-6-6-2 gőzmozdonyt az Egyesült Államok Vasúti Igazgatósága (USRA) felügyelte, amely az első világháború alatti vasúti szükségletek kielégítésére jött létre. A mozdonyt 1919-ben gyártották, hogy megfeleljen a megnövekedett teherszállítási igényeknek. Az USRA szabványos mozdonyok bevezetésével kívánta racionalizálni a gyártást és az üzemeltetést. A főbb gyártók közé tartozott a Baldwin Locomotive Works és az American Locomotive Company (ALCO). A mozdonyt a nehéz tehervonatok továbbítására tervezték.

Technikai jellemzők

A USRA 2-6-6-2 gőzmozdony egy összetett, ízületes kialakítású, amelynek elsődleges hajtóereje a gőz volt. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-6-2, ami azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtó és ismét két vezető tengely jellemzi. Elsősorban tehervonatok vontatására tervezték, így a maximális sebessége nem haladta meg a 70 km/h-t. Az ilyen típusú mozdonyok nagy teljesítményűek voltak, és nehéz terepen is jól teljesítettek.

Szolgálati történelem

A USRA 2-6-6-2 mozdonyt főleg az Egyesült Államok nagy vasúti társaságai használták, például a Norfolk & Western Railway. A mozdonyokat elsősorban teherszállításra alkalmazták, mivel kiválóan megfeleltek a nagy terhelések mozgatására. Az idő múlásával azonban, ahogy a dízelmozdonyok előtérbe kerültek, a 2-6-6-2 típusú mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból az 1950-es évek végére.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a USRA 2-6-6-2 mozdonyok közül egyet sem őriztek meg teljes épségben múzeumok számára. Bár érdeklődés mutatkozott a megőrzés iránt, a költségek és a korabeli prioritások miatt egyetlen példány sem lett múzeumba helyezve.

Érdekességek és kulturális hatás

A USRA 2-6-6-2 gőzmozdonyt gyakran említik a vasúti rajongók körében a nagy teljesítménye és jellegzetes középső ízületének kialakítása miatt. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos verziókat, így a mozdony kedvelt darabbá vált a gyűjtők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információ a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google