USRA Light Mikado gőzmozdony

A USRA Light Mikado gőzmozdony az amerikai vasúti történelem egyik ikonikus darabja, amely kiváló teljesítményével és megbízhatóságával járult hozzá a vasúti közlekedés fejlődéséhez a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A USRA Light Mikado gőzmozdony az Egyesült Államok Vasúti Adminisztrációja (USRA) által kidolgozott standard típusok egyike volt. Az USRA a mozdonyokat az első világháború idején, 1918-ban kezdte gyártani, hogy a megnövekedett szállítási igények kielégítése érdekében egységes és hatékony vasúti járművekkel láthassa el az amerikai vasutakat. Ezek a mozdonyok az egyszerű, de hatékony megoldások miatt különösen kedveltek voltak a vasúttársaságok körében.

A Light Mikado gőzmozdonyt több amerikai gyártó készítette, köztük a Baldwin Locomotive Works, az American Locomotive Company (ALCO) és a Lima Locomotive Works. A program keretében összesen 625 darab készült ebből a típusból. Az USRA által koordinált építési program révén a Light Mikado mozdonyok különféle amerikai vasúttársaságok flottájába kerültek.

Technikai jellemzők

A USRA Light Mikado a 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely a neve is utal: „Light” utal a könnyebb felépítésre, míg „Mikado” a tengelyelrendezés japán elnevezését jelzi. Ezek a gőzmozdonyok képesek voltak jelentős teherbírású tehervonatokat vontatni, köszönhetően a megfelelő teljesítményüknek és strapabíró szerkezetüknek.

  • Tengelyelrendezés: 2-8-2
  • Teljesítmény: körülbelül 53,300 font vonóerő
  • Maximális sebesség: 100 km/h körül
  • Hossz: körülbelül 24,4 méter
  • Magasság: körülbelül 4,5 méter
  • Tengelytáv: körülbelül 65 láb

A mozdonyok futóművei és fékrendszerei megbízhatóak voltak, és megfelelően kezelték nagyobb sebességeken is a rakományt. A vezérlésük egyszerű, de hatékony kialakítása miatt könnyen kezelhetők voltak a mozdonyvezetők számára.

Szolgálati történelem

A Light Mikado gőzmozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államok vasúttársaságai, főleg tehervonatok vontatására. A sokoldalúságuk és megbízhatóságuk miatt az 1920-as évek és az 1950-es évek között jelentős szerepet játszottak az amerikai vasútforgalomban. Az évek során azonban a dízelmozdonyok megjelenése és terjedése miatt fokozatosan háttérbe szorultak.

A 20. század közepére a legtöbb ilyen mozdony már kiszorult a mindennapi szolgálatból, és végül az új technológiák teljesen felváltották őket az 1960-as évek végére.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több Light Mikado gőzmozdonyt megőriztek és múzeumokba kerültek szállításra, ahol a történelmi vasútkultúra részeként mutatják be őket. Ezek közül néhány továbbra is működőképes állapotban van, és nosztalgiavonatok részeként közlekedik.

Érdekességek és kulturális hatás

A Light Mikado egyes példányai vasútmúzeumok kedvelt kiállítási darabjai, és a vasúti modellezés világában is megjelentek. Népszerűek a modellezők körében, különösen a vasúti történelmet kedvelő közösségekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/USRA_Light_Mikado

Képek

Források: Wikipédia, Google