Victorian Railways S class gőzmozdony

A Victorian Railways S class gőzmozdony az 1920-as évek ikonikus gépe volt, mely lenyűgöző teljesítményével és sebességével elbűvölte az utasokat Ausztráliában.

Történeti háttér és gyártás

A Victorian Railways S class gőzmozdonyokat az ausztrál Victorian Railways rendelte meg, hogy kielégítse a gyors személyszállítási igényeket. A mozdonyokat a Newport Workshops-ban gyártották 1928-ban, és a kor technológiai csúcsteljesítményének számítottak Ausztráliában. Az S osztályt úgy tervezték, hogy gyorsvonati szolgálatot lásson el a Melbourne és Adelaide közötti távolságon.

Összesen négy ilyen mozdony készült, amelyek az S300, S301, S302 és S303 számokat kapták. Az S class gőzmozdonyok az ikonikus „Spirit of Progress” vonaton is szolgáltak, amely magas színvonalú szolgáltatást nyújtott az utasoknak.

Technikai jellemzők

Az S class gőzmozdonyok az úgynevezett 4-6-2 „Pacific” tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely lehetővé tette számukra az optimális sebesség és teljesítmény elérését. A mozdonyokat szuperfűtött gőzrendszerrel, valamint nagy hatásfokú kazánnal szerelték fel, ami nagyobb hatótávolságot és teljesítményt biztosított.

  • Teljesítmény: Az S class mozdonyok körülbelül 2300 lóerőt tudtak teljesíteni.
  • Maximális sebesség: A mozdonyok maximális sebessége 112 km/h volt, ami akkoriban kiemelkedőnek számított.
  • Méretek: A mozdonyok hossza körülbelül 23 méter volt, magassága pedig körülbelül 4,3 méter.

Szolgálati történelem

Az S class mozdonyok elsősorban Victoria államban, Ausztráliában voltak használatban, ahol a „Spirit of Progress” vonat részeként szolgáltak, amely Melbourne-t és Albury-t kötötte össze. Szolgálatuk során jelentős mértékben hozzájárultak a gyors és kényelmes vasúti közlekedés biztosításához.

A mozdonyokat az 1950-es évek elején vonták ki a forgalomból, főként a dízelmozdonyok megjelenése miatt, amelyek gazdaságosabb üzemelést tettek lehetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyetlen S class mozdony sem maradt fenn, mivel mind a négy példányt leselejtezték a 1950-es évek során. Ez azt jelenti, hogy a történelmük ma már csak képeken és dokumentációkon keresztül őrződik meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár fizikai formájukban nem maradtak fenn, az S class mozdonyok jelentős hatást gyakoroltak az ausztrál vasúttörténelemre. A „Spirit of Progress” vonat, amelyet ezek a mozdonyok húztak, az ausztrál ipari design és mérnöki munka csúcsteljesítményének számított, és nagy hatást gyakorolt a korabeli közlekedési kultúrára.

Az S class mozdonyok emléke a modellvasút-gyártásban is tovább él, mivel több gyártó is készített részletgazdag modellváltozatokat erről a híres mozdonyról, fenntartva ezzel emlékét a vasútbarátok körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1928
Tengelyelrendezés 4-6-2
Teljesítmény 2300 LE
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 23 méter
Magasság 4,3 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_Railways_S_class

Képek

Források: Wikipédia, Google