Történeti háttér és gyártás
A Victorian Railways D class gőzmozdonyát 1877-ben gyártották azzal a céllal, hogy a Victoria állam vasúti hálózatának igényeit kielégítse. A mozdonyok gyártását a Phoenix Foundry nevű vállalat végezte, amely Ballarat városában működött. Az igény erre a típusra abból fakadt, hogy a növekvő vasúti szállítási igények kielégítésére nagyobb és erősebb mozdonyokra volt szükség.
A D class mozdonyok összesen 70 darabos példányszámban készültek, képesek voltak mind a személyszállító, mind a tehervonatok hatékony továbbítására. A mozdonyokat elsődlegesen a Victorian Railways társaság használta.
Technikai jellemzők
A Victorian Railways D class gőzmozdonyok 2-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy elöl két kormányozható futókerék, majd négy hajtott kerék található. Az ilyen típusú elrendezés különösen alkalmas volt a személyszállító vonatokhoz, mivel sima futást és nagy sebességet biztosított.
- Gőzmeghajtású rendszer, amely szén tüzelésével működött.
- A maximális sebességük elérte a 80 km/h-t.
- A D class mozdonyok hossza megközelítőleg 15 méter volt.
- A mozdonyokat klasszikus kézi vezérlés jellemezte.
Szolgálati történelem
A D class mozdonyokat széles körben használták Victoria állam területén. Mind személy-, mind tehervonatokat továbbítottak vele, amely a vasúthálózat kiterjesztésében jelentős szerepet játszott. Az évek során a mozdonyok különböző terhelésű vonatokkal is bizonyították sokoldalúságukat. A D class mozdonyokat a 20. század első évtizedeiben fokozatosan vonták ki a szolgálatból, ahogy a korszerűbb, nagyobb teljesítményű mozdonyok megjelentek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nincsenek ismert, megőrzött példányok a Victorian Railways D class mozdonyból, így azok nem találhatók meg múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként.
Érdekességek és kulturális hatás
A Victorian Railways D class mozdonyok az ausztrál vasúti történelem egy fontos fejezetét képviselik. Bár a mozdonyok ma már nincsenek forgalomban, azok történelmi jelentősége felkelti a vasúttörténet iránt érdeklődők figyelmét. Néhány vasúti modellező készített méretarányos D class modelleket, hogy megőrizzék a történelmi emléküket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |