Történeti háttér és gyártás
A Victorian Railways H class dízelmozdonyok gyártása 1968-ban kezdődött. Ez a típus a Victorian Railways számára készült, amely az ausztráliai Victoria állam vasúttársasága volt. A mozdonyokat a Clyde Engineering gyártotta, amely Ausztráliában, Sydney-ben található. Az H class mozdonyokat elsősorban tolatási feladatokra tervezték, hogy hatékonyabban kiszolgálják a növekvő ipari és kereskedelmi igényeket.
Technikai jellemzők
Az H class dízelmozdonyok fő jellemzője a dízel hajtásrendszer, amely korszerű technológiát képviselt a gyártás idején. A mozdonyok teljesítménye 447 kW (600 lóerő) volt, ami elegendő volt a tolatási és rövidebb szállítási feladatok ellátásához. Tengelyelrendezése Bo-Bo típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely található. A maximális sebességük körülbelül 80 km/h volt.
A mozdonyok méretei a következőképpen alakultak: hosszúságuk körülbelül 14,2 méter, magasságuk pedig 4 méter körüli volt. A tengelyek közti távolság 10,36 méter. Ezek a mozdonyok elsősorban teherszállításban és tolatási műveletekben játszottak szerepet, utasok szállítására nem voltak alkalmasak.
Szolgálati történelem
A Victorian Railways H class mozdonyokat főként Victoria állam területén használták. Az 1970-es és 1980-as évek során ezeket a mozdonyokat főként ipari területeken és a nagyobb állomások környékén alkalmazták tolatási feladatokra. A mozdonyokat később második vonalbeli feladatokra is bevetették.
A szolgálat során az H class mozdonyok megbízhatónak bizonyultak, azonban az évek során természetesen elavultak a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok mellett, így fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Néhány példányt azonban megőriztek, és részben más vasúttársaságoknál, részben pedig múzeumi célokra hasznosítottak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az H class mozdonyok közül több példány is megmaradt, és ma már múzeumi darabként tekinthetők meg. Ezek a mozdonyok a vasúti történelem fontos részét képezik Ausztráliában, és több helyen is kiállításra kerültek. Például a Victorian Goldfields Railway, valamint más vasúttörténeti egyesületek is szívesen mutatják be őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az H class mozdonyok nem váltak különösebben híressé a széles közönség körében, a vasútbarátok és a modellezők körében népszerűek. Modellvasúti változataik is készültek, amelyek a rajongók gyűjteményeiben megtalálhatóak. Az ilyen típusú mozdonyok bemutatása a vasúttörténeti eseményeken is gyakori, ahol nosztalgiavonatok részeként vonulnak fel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 447 kW (600 lóerő) |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hosszúság | 14,2 méter |
Magasság | 4 méter |
Tengelytáv | 10,36 méter |
Hivatkozások
Victorian Railways H class (diesel) – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google