Victorian Railways Y class (diesel) dízelmozdony

A Victorian Railways Y class (diesel) dízelmozdony a 1960-as években jelent meg, és hamar népszerűvé vált Ausztrália vasúthálózatában, köszönhetően sokoldalúságának és megbízhatóságának.

Történeti háttér és gyártás

A Victorian Railways Y class dízelmozdonyokat az 1960-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a változó szállítási igényeknek Victoria államban, Ausztráliában. Az igény a hopkini tolatómozdonyok iránt nőtt, mivel a vasúti hálózat bővült, és nagyobb megbízhatóságra és hatékonyságra volt szükség. A mozdonyokat az ausztrál Clyde Engineering gyártotta, mely székhelye Granville, Új-Dél-Wales volt.

A gyártás 1963-ban kezdődött, és több szakaszban folytatódott, egészen a 1968-as évig. Összesen 69 darabot gyártottak, amelyek a Victorian Railways flottájának részét képezték. Ezeket a mozdonyokat elsősorban tolatási és könnyű szállítási feladatokra használták.

Technikai jellemzők

Az Y class dízelmozdonyokra a dízel-meghajtás volt jellemző, amely lehetővé tette a hatékony és megbízható működést. A mozdonyok teljesítménye 500 lóerő volt, ami elegendő volt a tolatási feladatokhoz és a kisebb szállítási feladatok elvégzéséhez. A tengelyelrendezésük B-B volt, ami azt jelenti, hogy az alváz mindkét oldalán két-két hajtott tengely található.

  • Maximális sebesség: 65 km/h
  • Hossz: 13,11 méter
  • Magasság: 4,27 méter
  • Tengelytáv: 9,45 méter

A mozdonyok hidraulikus fékrendszerrel voltak felszerelve, és alapvető vezérlési funkcióik egyszerűsítették a kezelésüket. Bár kifejezetten áruszállításra tervezték őket, képesek voltak kis személyszállító vonatok mozgatására is, noha nem rendelkeztek kényelmi felszereltséggel, mint például légkondicionáló vagy automata ajtók.

Szolgálati történelem

A Y class dízelmozdonyokat széles körben alkalmazták Victoria államban, elsősorban tolatási feladatokra a vasúti áruszállítási központokban, valamint könnyű teher- és személyszállító vonatok vontatására. A gyakorlatban megbízhatónak bizonyultak, és hosszú ideig szolgáltak a vasúthálózat különböző részein, míg nem kezdték el kivonni őket a forgalomból az 1980-as évek végétől kezdődően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több Y class mozdonyt megőriztek múzeumi kiállítási darabként, és néhány még mindig működőképes állapotban van különböző nosztalgia vasúti eseményeken. Például az 1181-es számú Y class mozdony a Seymour Railway Heritage Centre-ben található, Victoria államban. Ezek a mozdonyok továbbra is az ausztrál vasúttörténet fontos részét képezik.

Érdekességek és kulturális hatás

A Victorian Railways Y class mozdonyok népszerűek lettek a vasúti modellezők körében is. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos másolatokat ezekről a mozdonyokról, amelyek hűen tükrözik az eredeti járművek kialakítását és funkcióit. Ez a típus a mai napig kedvelt téma a vasúti társadalmak és vasúti történeti kiállítások körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 500 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 65 km/h
Hossz 13,11 méter
Magasság 4,27 méter
Tengelytáv 9,45 méter

Hivatkozások

Victorian Railways Y class (diesel)

Képek

Források: Wikipédia, Google