Történeti háttér és gyártás
A Virginian EL-C elektromos mozdony az 1950-es évek közepén jelent meg, 1955-ben gyártották a General Electric (GE) a Virginian Railway számára. Az 1950-es években az elektromos hajtású mozdonyok fejlesztései jelentős lendületet kaptak, köszönhetően a vasutak elektromos hálózatainak terjedésének és a villamos energia hatékonyságának növekedésének.
A Virginian Railway elsődleges célja az volt, hogy megbízható és gazdaságosan üzemeltethető mozdonnyal lássa el a vasúti szállítási feladatait, különösen a Virginia és Nyugat-Virginia közötti szénszállítás területén. Összesen 12 darabot gyártottak ebből a típusból, és az EL-C modellek a Norfolk & Western Railway szolgálatába is kerültek, miután az 1959-ben megvásárolta a Virginian Railway-t.
Technikai jellemzők
Az EL-C mozdonyok elektromos hajtású gépek voltak, melyeket 11 kV 25 Hz AC feszültségen üzemeltettek. A mozdonyok B-B-B tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy három darab forgóvázuk volt, mindegyik két kerékpárral.
- Teljesítmény: 3,300 lóerő
- Maximális sebesség: körülbelül 112 km/h
- Hossz: körülbelül 21 méter
- Magasság: körülbelül 4,76 méter
- Szélesség: 2,92 méter
Szolgálati történelem
Az EL-C mozdonyokat a Virginian Railway hálózatán használták főként nehéz tehervonatok vontatására. Az elektromos hajtás kimagasló teljesítményt biztosított a szénbányászati területeken történő szállítás során. 1959 után, amikor a Virginian Railway összeolvadt a Norfolk & Western Railway-vel, az EL-C mozdonyok továbbra is szolgálatban maradtak e vasúttársaság égisze alatt.
Az 1960-as évek végére azonban a dízelmozdonyok előretörése miatt az elektromos mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó szolgálati évük 1981 volt, amikor véglegesen nyugdíjazták őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Az egyik EL-C mozdony megmaradt példánya a Virginia Museum of Transportation gyűjteményében található Roanoke-ban, Virginia államban. Itt megtekinthető az érdeklődők számára, és betekintést nyújt a múlt vasúti technológiájába.
Érdekességek és kulturális hatás
A Virginian EL-C mozdonyokat gyakran „Electric” becenévvel illették. Bár kultikus státuszt nem értek el, az elektromos mozdonyok korai példájaként fontos szerepet töltöttek be a vasúti technológia fejlődésében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3,300 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B-B |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Hossz | 21 méter |
Magasság | 4,76 méter |
Szélesség | 2,92 méter |