Virginian EL-C elektromos mozdony

A Virginian EL-C elektromos mozdony az 1950-es évek úttörő fejlesztése volt, amely hatékony teljesítményével és modern kialakításával a vasútvonalak egyik csúcstechnológiás képviselője lett.

Történeti háttér és gyártás

A Virginian EL-C elektromos mozdony az 1950-es évek közepén jelent meg, 1955-ben gyártották a General Electric (GE) a Virginian Railway számára. Az 1950-es években az elektromos hajtású mozdonyok fejlesztései jelentős lendületet kaptak, köszönhetően a vasutak elektromos hálózatainak terjedésének és a villamos energia hatékonyságának növekedésének.

A Virginian Railway elsődleges célja az volt, hogy megbízható és gazdaságosan üzemeltethető mozdonnyal lássa el a vasúti szállítási feladatait, különösen a Virginia és Nyugat-Virginia közötti szénszállítás területén. Összesen 12 darabot gyártottak ebből a típusból, és az EL-C modellek a Norfolk & Western Railway szolgálatába is kerültek, miután az 1959-ben megvásárolta a Virginian Railway-t.

Technikai jellemzők

Az EL-C mozdonyok elektromos hajtású gépek voltak, melyeket 11 kV 25 Hz AC feszültségen üzemeltettek. A mozdonyok B-B-B tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy három darab forgóvázuk volt, mindegyik két kerékpárral.

  • Teljesítmény: 3,300 lóerő
  • Maximális sebesség: körülbelül 112 km/h
  • Hossz: körülbelül 21 méter
  • Magasság: körülbelül 4,76 méter
  • Szélesség: 2,92 méter

Szolgálati történelem

Az EL-C mozdonyokat a Virginian Railway hálózatán használták főként nehéz tehervonatok vontatására. Az elektromos hajtás kimagasló teljesítményt biztosított a szénbányászati területeken történő szállítás során. 1959 után, amikor a Virginian Railway összeolvadt a Norfolk & Western Railway-vel, az EL-C mozdonyok továbbra is szolgálatban maradtak e vasúttársaság égisze alatt.

Az 1960-as évek végére azonban a dízelmozdonyok előretörése miatt az elektromos mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó szolgálati évük 1981 volt, amikor véglegesen nyugdíjazták őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Az egyik EL-C mozdony megmaradt példánya a Virginia Museum of Transportation gyűjteményében található Roanoke-ban, Virginia államban. Itt megtekinthető az érdeklődők számára, és betekintést nyújt a múlt vasúti technológiájába.

Érdekességek és kulturális hatás

A Virginian EL-C mozdonyokat gyakran „Electric” becenévvel illették. Bár kultikus státuszt nem értek el, az elektromos mozdonyok korai példájaként fontos szerepet töltöttek be a vasúti technológia fejlődésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3,300 lóerő
Tengelyelrendezés B-B-B
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 21 méter
Magasság 4,76 méter
Szélesség 2,92 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Virginian_EL-C