VL10 elektromos mozdony

A VL10 elektromos mozdony, egy ikonikus szovjet mérnöki remekmű, a 1960-as évek közepén jelent meg, és azóta is fontos szereplője a vasúti közlekedésnek az egykori Szovjetunió területén.

Történeti háttér és gyártás

A VL10 elektromos mozdonyt Szovjetunióban fejlesztették ki, hogy kielégítsék a vasúti szállítás növekvő igényeit. A gyártás 1961-ben kezdődött, és az Elektrovagonmash, később az Novočerkasszki Elektromos Mozdonygyár végezte. Ezt a típust kifejezetten az orosz vasutak számára tervezték, és nagyrészt belföldön használták. A VL10 mozdonyokat a szovjet állami vasúttársaságok rendelhették meg, és az évek során több ezer példány készült belőle, amelyeket széleskörűen alkalmaztak.

Technikai jellemzők

A VL10 egy elektromos meghajtású mozdony, amelyet áramvezetékekből származó áram táplál. A mozdony hatalmas 3000 kW teljesítménnyel bír, ami lehetővé teszi, hogy nagy terheket szállítson hosszú távolságokra. A tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. A mozdony maximális sebessége eléri a 100 km/h-t, ami a terjedelmes teherforgalomhoz ideális. A mozdony teljes hossza körülbelül 30 méter, ami masszív felépítésére utal.

  • Teljesítmény: 3000 kW
  • Tengelyelrendezés: Co’Co’
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Típus: Elektromos mozdony

Szolgálati történelem

A VL10 mozdonyokat elsősorban a Szovjetunió, majd később Oroszország és más volt szovjet tagállamok vasúti hálózatában alkalmazták. Főként teherforgalomban vették igénybe, ahol nagy terhelésekkel kellett megbirkózniuk hosszú távon. Az időszak során több mozdonyt modernizáltak, hogy megfeleljenek a kor igényeinek. Bár sok példányt azóta már kivontak a forgalomból, egyesek még mindig szolgálatban állnak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár sok VL10 mozdonyt selejteztek, néhányat sikerült megőrizni múzeumokban. Ezek a megőrzött példányok különböző orosz vasúti múzeumokban tekinthetők meg, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik ennek a típusnak a történetét és technikai részleteit.

Érdekességek és kulturális hatás

A VL10 mozdonyok a vasúti modellezés világában is népszerűek, különösen az orosz és kelet-európai modellezők körében. Ezek a modellek gyakran különböző méretarányokban készülnek el, és a történelmi szovjet vasúti örökség részeként ábrázolják őket. Néhány mozdony becenévvel is rendelkezik a rajongók körében, ami tovább erősíti kultikus státuszukat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 kW
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 30 méter

Hivatkozások

VL10 Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google