Történeti háttér és gyártás
A VR Class Dr13 egy finn dízelmozdony, amelyet az 1960-as évek elején, 1962-ben kezdtek el gyártani. Az 1950-es évek végén a Finn Államvasutak (VR) felismerte a dízelmozdonyok jelentőségét, különösen a Finnországban jellemző hidegebb éghajlat miatt, amely kihívást jelentett a gőzmozdonyok számára. Az új típusú mozdonyt a francia Alsthom cég gyártotta. A Dr13 sorozat megvásárlásának célja az volt, hogy hatékonyabbá és megbízhatóbbá tegye a finn vasúti rendszert, különösen az olyan helyeken, ahol az elektromos hálózat kiépítése nem volt gazdaságos.
Technikai jellemzők
A VR Class Dr13 egy dízel-elektromos rendszerrel működő mozdony, amely a dízelmotor által generált energiát elektromos hajtásra használja. Ez a megoldás lehetővé tette a mozdony számára, hogy megbízható teljesítményt nyújtson a különböző időjárási körülmények között.
– Teljesítmény: A mozdonyok körülbelül 1,545 kW teljesítményre képesek.
– Tengelyelrendezés: B’B’
– Maximális sebesség: A Dr13 típus maximális sebessége körülbelül 140 km/h.
– Méretek: A mozdony hossza körülbelül 15 méter.
– Futómű: A Dr13 típusú mozdony két forgóvázú, mindkettő két tengelyes (B’B’) elrendezéssel.
– Fékrendszer: Légfékekkel van felszerelve a biztonságos megállás érdekében.
Szolgálati történelem
A VR Class Dr13 mozdonyokat elsősorban Finnország déli részein használták, ahol az elektromos hálózatok nem voltak elérhetők. A mozdonyok mind személy-, mind teherszállítási célokra szolgáltak. A Dr13 megbízhatóságának és teljesítményének köszönhetően hosszú időn keresztül voltak használatban, mígnem a 2000-es évek elején fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Dr13 mozdonyok közül néhány még megőrzésre került. Ezeket a példányokat gyakran vasúti múzeumokban állítják ki, ahol a látogatók közelebbről megismerkedhetnek a dízelmozdonyok történetével és technológiájával.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Dr13 mozdonyok nem lettek a vasúti modellezés ikonikus példányai, mégis népszerűek voltak azok körében, akik a finn vasúttörténet iránt érdeklődtek. Nekik köszönhetően a mozdonyra érdekességként és technikai különlegességként tekintenek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1,545 kW |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Hossz | Körülbelül 15 méter |
Fékrendszer | Légfék |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google