VR Class Dr14 dízelmozdony

A VR Class Dr14 dízelmozdony megbízható és sokoldalú választás, amely Finnország vasúthálózatának fontos részeként a mindennapi teherszállítást és manőverezést támogatja.

Történeti háttér és gyártás

A VR Class Dr14 dízelmozdonyok a finn államvasutak számára készültek. A gyártásukat az 1960-as évek végén kezdték meg, pontosan 1969-ben. A mozdonyokat a Valmet és a Lokomo gyártotta, és főként Finnország igényeinek kielégítésére tervezték. Összesen 24 darab készült belőlük, amelyeket a Finnország különböző vasútvonalain helyeztek üzembe. A Dr14 mozdonyok terveztetésének célja az volt, hogy a finn vasúti hálózatban a nehéz teherkocsik és a tolatási műveletek igényeit kielégítsék.

Technikai jellemzők

A VR Class Dr14 dízelmozdony egy közepes méretű, dízel-hidraulikus hajtású mozdony. Teljesítménye 990 kW (1327 LE), amely lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyan kezeljék a nehéz tehervonatokat és tolatási feladatokat. A mozdony tengelyelrendezése C-C, amely biztosítja a megfelelő stabilitást és erőátvitelt. Maximális sebessége 75 km/h. A mozdonyok hossza 16,89 méter, magassága pedig 4,37 méter. A Dr14 dízelmozdonyoknál nem az utasszállítás volt az elsődleges szempont, így nincs külön utasférőhely kialakítva bennük. A fékrendszereik légfékkel működnek, és képesek szinkronizálni más mozdonyokkal is, például tolatómozdonyként.

Szolgálati történelem

A Dr14 mozdonyokat főként Finnországban használták, ahol kedvező teljesítményük és robusztus kialakításuk révén a vasúti hálózat fontos részét képezték. Fő feladatuk a nehéz tehervonatok továbbítása és a tolatási műveletek végrehajtása volt, különösen a forgalmas állomások környékén. A mozdonyok az évek során számos modernizáción mentek keresztül, hogy megfeleljenek a változó vasúti igényeknek. Még ma is használják őket bizonyos vonalakon, bár sok Dr14 mozdony már visszavonult a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek adatok arról, hogy a VR Class Dr14 mozdonyok közül bármelyik megőrzésre került volna múzeumban vagy a nosztalgiavonatok részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A VR Class Dr14 mozdonyok nem váltak különösebben ismertté a kulturális éltben, és nem is voltak jelentős hatással a népszerű kultúrára. Modellvasúti változatukról nincsenek adatok, és valószínűleg nem készültek róluk méretarányos modellek. Az ilyen típusú mozdonyok főleg a vasúti rajongók és a technikai érdeklődésű közösségek körében ismertek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 990 kW
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 75 km/h
Hossz 16,89 méter
Magasság 4,37 méter
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Dr14

Képek

Források: Wikipédia, Google