Történeti háttér és gyártás
A VR Class Hr11 dízelmozdony a Finn Vasút (VR) számára készült az 1950-es évek közepén. A mozdonyok gyártásának célja a gőzmozdonyok lecserélése volt a hatékonyabb és kevésbé karbantartásigényes dízelmozdonyokkal. Az Hr11 típusú mozdonyokat a svéd Asea és a NOHAB cégek közösen fejlesztették, és a gyártás 1955-ben kezdődött. Összesen 5 darabot készítettek ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az Hr11 dízelmozdony a dízel-hidraulikus meghajtású járművek közé tartozik. A hajtásrendszer magában foglal egy dízelmotort, amely hidraulikus átvitellel kapcsolódik a kerekekhez, lehetővé téve a hatékony erőátvitelt. Az Hr11 maximális sebessége körülbelül 140 km/h volt, ami akkoriban kiváló teljesítménynek számított. Az ilyen típusú mozdonyoknak általában nagy hatótávolsága és alacsony karbantartási igénye volt, ami különösen előnyös volt a Finn Vasút számára az északi éghajlati viszonyok között.
Szolgálati történelem
Az Hr11 mozdonyokat a Finn Vasút különböző vonalain használták, és főként személyszállításra alkalmazták. Az 1950-es és 1960-as években az Hr11 járművek jelentős részét képezték a finnországi dízelmozdony flottának. Bár a típus megbízhatónak bizonyult, végül a folyamatos technológiai fejlődés és a modernebb dízelmozdonyok megjelenése miatt az 1980-as évek közepére kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A VR Class Hr11 mozdonyok közül legalább egy példány fennmaradt, és a finn vasúti múzeum kollekciójában kapott helyet. A múzeumban kiállítva bárki megtekintheti ezt a történelmi jelentőségű járművet, amely a dízelkorszak egy fontos darabja volt Finnországban. A megőrzött példány azonban már nem üzemképes, és csupán kiállítási tárgyként szolgál.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az Hr11 típus nem lett széles körben ismert a nagyközönség számára, a finn vasúti történelemben fontos szerepet töltött be. Modellvasút-gyártók körében nem terjedt el széles körben, azonban a vasúti rajongók és a múzeumlátogatók körében továbbra is népszerű a történelemi jelentősége miatt. A mozdonyok nem jelentek meg filmekben vagy könyvekben, de a vasúti közlekedés fejlődésének egyik mérföldköveként tartják számon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |